fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Firma

Europejscy wydawcy chcą równego traktowania z Google

Bloomberg
Europejscy wydawcy prasy, firmy technologiczne wystosowały do Komisarz UE Margrethe Vestager list otwarty, dotyczący nieuczciwych praktyk Google i nadużywania przez tę firmę pozycji dominującej na rynku wyszukiwarek.

130 firm i 28 organizacji branżowych, w tym Izba Wydawców Prasy, do której należy też wydawca "Rzeczpospolitej" wzywają Komisję Europejską do wyegzekwowania przestrzegania przez Google decyzji dotyczącej wyszukiwarki Google Search (Zakupy) z 2017 r. i podjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu zaprzestania faworyzowania i świadczenia usług Google na ogólnych stronach wyników wyszukiwania.

- Chociaż rywalizujemy między sobą o najlepszą obsługę konsumenta, wszyscy mamy do czynienia z silną rywalizacją ze strony Google na naszych rynkach wyspecjalizowanych usług wyszukiwania. Google bowiem nie hołduje zasadzie uczciwej konkurencji i wkracza na każdy z tych rynków, wykorzystując swoją dominację w ogólnym wyszukiwaniu w Internecie - piszą sygnatariusze listu.

Panuje zgoda - wskazują, że Google uzyskała nieuzasadnione korzyści poprzez preferencyjne traktowanie własnych usług na stronach ogólnych wyników wyszukiwania, wyświetlając różne formy pogrupowanych specjalistycznych wyników wyszukiwania tzw. „one boxes". Są one umieszczone w widocznym miejscu nad wszystkimi ogólnymi wynikami wyszukiwania, w efekcie żadna konkurencyjna usługa nie może wyświetlać równoważnych pól na ogólnych stronach wyników wyszukiwania Google, nawet jeśli mogą one dostarczać bardziej trafnych wyników niż Google.

Decyzja Komisji dotycząca wyszukiwania w Google (Zakupy) z 27 czerwca 2017 r. miała ustanowić zasadę, że platforma Google nie mogłaby promować własnych usług w ramach ogólnych stron wyników wyszukiwania. Jednak decyzja KE nie doprowadziła do znaczących zmian w postępowaniu korporacji Google. W tym okresie do Komisji wpłynęło wiele skarg. Toczy się też postępowania w sprawie aplikacji Google Search przed sądem powszechnym. Komisja powinna zatem w pierwszej kolejności wykorzystać już wprowadzone przez siebie narzędzia, aby zapewnić równe traktowanie firm na ogólnych stronach wyszukiwarek Google - piszą sygnatariusze.

W imieniu Izby Wydawców Prasy apel podpisali Bogusław Chrabota, redaktor naczelny "Rzeczpospolitej" i prezes IWP, oraz Marek Frąckowiak, jej dyrektor generalny.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA