? Zapewnienie elastyczności planu audytu poprzez bieżący kontakt z głównymi interesariuszami w spółce pod kątem identyfikacji nowych i powstających rodzajów ryzyka. W przypadku ewentualnych zmian w profilu ryzyka spółki plan audytu będzie aktualizowany, a następnie przedstawiany komitetowi audytu do zatwierdzenia.
? Monitorowanie rynku pod kątem nowych i powstających rodzajów ryzyka na skutek zmian w bieżącej sytuacji rynkowej i zmian w przepisach, wpływających na spółkę lub środowisko prawne, w którym spółka działa. Audyt wewnętrzny dokonuje przeglądu tych zmian i ich wpływu na istniejący plan audytu oraz zakres planowania poszczególnych audytów oraz przekazuje te informacje do komitetu audytu. ? Monitorowanie proponowanych decyzji strategicznych (np. fuzji, przejęć, nowych bądź zmienianych produktów i usług, procesów operacyjnych, systemów, zmian w ładzie korporacyjnym, zarządzaniu ryzykiem, procesach kontroli). audyt wewnętrzny dokonuje przeglądu ich wpływu na istniejący plan audytu i ocenę ryzyka spółki oraz przekazuje te informacje komitetowi audytu.
? Zapewnienie okresowego, przynajmniej corocznego sprawozdania dla komitetu audytu, przedstawienia podsumowania stanu realizacji planu audytu, wyników przeprowadzonych audytów, szczegółowych informacji na temat wykrytych nieprawidłowości oraz adekwatności zasobów audytu wewnętrznego do postawionych mu zadań.
? Monitorowanie realizacji działań naprawczych w celu rozwiązania problemów wykrytych przez audyt wewnętrzny oraz organy nadzoru, w celu upewnienia się, że działania podjęte w celu wyeliminowania słabości mechanizmów kontrolnych są adekwatne i realizowane terminowo oraz przekazywanie tych informacji komitetowi audytu.
Przykład
Zakres obowiązków komitetu audytu w stosunku do audytu wewnętrznego:
? Wybór i odwołanie dyrektora audytu wewnętrznego oraz ustalenie zasad i wysokości wynagrodzenia.
? Ustalanie/zatwierdzanie budżetu audytu wewnętrznego oraz monitorowanie, czy posiada on odpowiednie zasoby kadrowe i finansowe, aby efektywnie pełnić swoje funkcje.
? Rozwiązywanie ewentualnych sporów między zarządem i audytem wewnętrznym.
? Zatwierdzenie elastycznego rocznego planu audytu w oparciu o stosowną metodologię opartą na ryzyku oraz aktualizacji tego planu pod kątem związanych ze zmieniającym się ryzykiem.
? Komunikacja z audytem wewnętrznym poprzez cykliczne spotkania z dyrektorem audytu wewnętrznego.
? Przegląd produktów pracy audytu wewnętrznego (na przykład sprawozdań okresowych dla komitetu audytu).
? Nadzór nad działaniami naprawczymi zaplanowanymi po kontrolach.
? Bieżące monitorowanie, czy audyt wewnętrzny może działać skutecznie biorąc pod uwagę zakres i ograniczenia budżetowe poprzez kierowanie zapytań do zarządu i dyrektora komitetu audytu. ?
>Zadania komitetów audytu
Wyspecyfikowane w ustawie główne zadania komitetu audytu to:
? monitorowanie procesu sprawozdawczości finansowej,
? monitorowanie skuteczności systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i audytu wewnętrznego, w tym w zakresie sprawozdawczości finansowej,
? monitorowanie wykonywania czynności rewizji finansowej, kontrolowanie procesu audytu,
? ocena niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej,
? wyrażanie zgody na świadczenie przez audytora dozwolonych usług niebędących badaniem,
? opracowanie polityki i procedury wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania oraz świadczenia dodatkowych usług i przedstawianie Radzie Nadzorczej rekomendacji w zakresie wyboru audytora.
Edyta Kalińska Partner Zarządzający Działem Rewizji Finansowej BDO, Region Zachód
Pojawiające się na rynku problemy jednostek zainteresowania publicznego zawsze wywołują liczne wątpliwości odnośnie do przeprowadzanych w nich audytów sprawozdań finansowych. Niezwykle często padają pytania o to, gdzie był audytor, czy na pewno działał z należytą starannością, przestrzegał standardów i regulacji.
Niezwykle rzadko pojawiają się pytania o to, czy komitet audytu wykonywał swe zadania z należytą starannością i sprawował dostateczny nadzór nad zarządem, mimo iż to właśnie komitet audytu ukonstytuowany spośród członków rady nadzorczej ma dużo większe możliwości bieżącego kontrolowania zarządu i jego działań.
Od daty obowiązku implementacji ustawy w zakresie działania komitetów audytu minął prawie rok. Pojawiają się liczne pomysły dotyczące dodatkowego, silniejszego nadzoru nad biegłymi rewidentami. Rozsądnie byłoby jednak wziąć pod lupę nie tylko pracę biegłych rewidentów, ale również, a może nawet przede wszystkim, pracę komitetów audytu, w tym ich współpracę z komórkami audytów wewnętrznych w jednostkach. Skuteczna współpraca komitetów audytu z audytem wewnętrznym z pewnością może wpłynąć pozytywnie na jakość rynków finansowych, a być może nawet zdusić w zarodku afery finansowe.