Na łamach ,,Rzeczpospolitej'' przedstawiane są od wielu miesięcy uzasadnione pretensje pod adresem państw zachodniej Europy, które blokują ekspansję polskich firm transportowych. Po Niemcach ograniczenia wdrożyli Francuzi. Polskie firmy będą musiały nie tylko wprowadzić minimalną płacę francuską, ale również spełnić wiele wymogów prawnych i administracyjnych.
Cisza w Brukseli
Zrozumiałe są więc żale polskich transportowców, którzy ustami szefa Związku Pracodawców Transport i Logistyka Macieja Wrońskiego mówią, że Unią Europejską rządzą przede wszystkim Niemcy i Francja, a przewagę w europarlamencie ma frakcja socjalistyczna. Branża oczekuje twardej walki polskiego rządu z próbami zamykania wspólnego rynku przed polskimi przewoźnikami.
W Warszawie bez zmian i wbrew przepisom
Kompletnie niezrozumiałe są więc działania nowej władzy, która zamiast wspierać swoich przedsiębiorców w Unii, sama rzuca im kłody pod nogi i nie naprawia błędów poprzedników.
Ponad dwa lata temu główny inspektor transportu drogowego, powołując się na unijne przepisy, bezprawnie pozbawił przedsiębiorcę transportowego licencji na 50 lat. Uznał, że skoro przekształcił się z jednoosobowej działalności w spółkę prawa handlowego, to licencja ulega skróceniu do lat dziesięciu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, dokonując oceny legalności decyzji administracyjnej, stwierdził, że główny inspektor transportu drogowego dopuścił się naruszenia art. 13 ust. 2 ustawy z 6 września z 2001 r o transporcie drogowym w związku z art. 584 kodeksu spółek handlowych. Powód? Dokonał wadliwej wykładni polegającej na nieprawidłowym przyjęciu, że w razie przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w spółkę kapitałową nie istnieje tożsamość podmiotów pomiędzy przekształcanym przedsiębiorcą, będącym osobą fizyczną, a powstałą w wyniku przekształcenia spółką kapitałową. W konsekwencji wadliwe jest stwierdzenie, że należy przenieść jedynie część uprawnień z pierwotnej decyzji administracyjnej, co ostatecznie doprowadziło do ewidentnego naruszenia zasady ochrony praw nabytych.