Wobec tego, w nauce prawa zabezpieczenia społecznego zauważa się, że emerytura pomostowa ukształtowana została jako świadczenie wygaszane, tj. tylko dla osób, które wykonywanie pracy szczególnej rozpoczęły przed dniem wejścia w życie reformy, tj. przed 1 stycznia 1999 r. Do wymaganych 15 lat pracy szczególnej zalicza się wszystkie okresy pracy szczególnej uznane za takie według poprzednich wykazów, jeżeli były wykonywane przed 2009 r., oraz prace wymienione w nowych wykazach niezależnie od tego, czy są wykonywane po 31 grudnia 2008 r. czy przed 1 stycznia 2009 r. (por. np. K. Jankowska, I. Jędrasik-Jankowska, Komentarz do ustawy o emeryturach pomostowych [w:] Prawo do emerytury. Komentarz do ustaw z orzecznictwem, Opublikowano: LexisNexis 2011).
Tylko w pełnym wymiarze czasu pracy
W myśl art. 3 ust. 4 i 5 ustawy pomostowej za pracowników wykonujących pracę szczególną uważa się pracowników wykonujących po 1 stycznia 2009 r., w pełnym wymiarze czasu pracy, prace, o których mowa odpowiednio w ust. 1 albo 3 tego artykułu. Wymaganie to jest związane z czasem pracy faktycznie wykonywanej w narażeniu pracownika na wpływ danych czynników ryzyka. Za taką wykładnią użytego pojęcia „w pełnym wymiarze czasu pracy" przemawia w szczególności to, że ustawodawca związał go ze sformułowaniem „pracownicy wykonujący", co jednoznacznie wskazuje, że pełny wymiar czasu pracy związany jest z rzeczywistym wykonywaniem prac, w takim właśnie wymiarze czasu pracy (tak np. wyrok SN z 22 lipca 2013 r., III UK 106/12; wyrok SA w Gdańsku z 26 stycznia 2017 r., III AUa 1594/16).
Podobnie tę sytuację należy oceniać wobec okresów sprzed 1 stycznia 2009 r. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 rozporządzenia okresami pracy uzasadniającymi prawo do świadczeń na zasadach określonych w tym rozporządzeniu są okresy, w których praca szczególna była wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku pracy.
Pracą wykonywaną stale jest praca codzienna, wykonywana średnio 5 dni w tygodniu. Natomiast przesłanka pełnego wymiaru czasu pracy zostaje spełniona w przypadku wykonywania pracy przez 8 godzin dziennie (całą przewidzianą dla pracownika dniówkę roboczą), jeżeli pracownika obowiązuje taki wymiar czasu pracy. Incydentalne, uboczne i krótkotrwałe – w stosunku do czynności podstawowych kwalifikowanych jako praca szczególna – wykonywanie czynności (stanowiących integralną część większej całości) w warunkach nienarażających na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, nie stanowi podstawy do wyłączenia ich wykonywania z okresów szczególnego zatrudnienia dla celów emerytalnych (tak np. wyroki SN z: 22 kwietnia 2009 r., II UK 333/08; 12 kwietnia 2012 r., II UK 233/11; 24 czerwca 2015 r., II UK 260/14 oraz wyrok SA w Gdańsku z 26 stycznia 2017 r., III AUa 1594/16). Zatem ? argumentując z przeciwieństwa ? sporadyczne i krótkotrwałe w trakcie dniówki roboczej wykonywanie czynności w narażeniu na dane czynniki ryzyka nie jest wykonywaniem pracy szczególnej w rozumieniu art. 3 ust. 4 i 5 ustawy pomostowej. Ponadto, gdy praca szczególna jest wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku tylko w niektórych miesiącach roku, do okresów pracy szczególnej uzasadniających prawo do emerytury w niższym wieku wlicza się tylko te miesiące (tak np. wyrok SA w Szczecinie z 24 stycznia 2013 r., III AUa 689/12).
Faktyczne wykonywanie
W omawianym zakresie nie sposób pominąć, że wedle art. 12 ustawy pomostowej przy ustalaniu okresu pracy szczególnej nie uwzględnia się okresów niewykonywania pracy, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie lub świadczenie z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Unormowanie to umożliwia zapobiegnięciu sytuacjom, gdy mimo pozostawania przez daną osobę w stosunku pracy realizowanym – w przeważającej mierze – w sposób stały i w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowisku związanym z wykonywaniem pracy uznawanej za szczególną, występują pewne okresy faktycznego niewykonywania pracy.
Wbrew literalnemu brzmieniu ww. przepisu, cel regulacji nakazuje, aby w stażu pracy szczególnej nie uwzględniać np. okresów pobierania zasiłku wyrównawczego (będącego dodatkiem do otrzymywanego wynagrodzenia) albo niewykonywania pracy, za które pracownik nie otrzymał wynagrodzenia lub zasiłku (skoro nie uwzględnia się tego typu okresów, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie lub świadczenie z odrębnej ustawy) (por. np. B. Gudowska, K. Ślebzak (red.) Ustawa o emeryturach pomostowych. Komentarz, rok: 2013, wydanie 1).