Trzeba też pamiętać, by załadunek i rozładunek towarów odbywał się pod okiem fachowców.
Zasady przewozu materiałów niebezpiecznych po szosach reguluje międzynarodowa umowa ADR (The European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road), która jest nowelizowana co dwa lata (w roku nieparzystym). Obowiązuje ona nie tylko w krajach UE. Została ratyfikowana przez Polskę jeszcze w 1975 r.
Jej przepisy określają bardzo dokładnie, jakie towary i w jakich ilościach trzeba uznać za niebezpieczne oraz w jaki sposób trzeba je przewozić. Natomiast najważniejsze krajowe regulacje zawarte są w ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych (DzU z 2011 r. nr 227, poz.1367 ze zm.). Aktualnie obowiązująca wersja ADR to wersja z 2011, która obowiązuje od 1 lipca 2011. Określa ona stosunki prawne między uczestniczącymi państwami, zawiera też załączniki ze szczegółowymi przepisami.
W załączniku A określone zostały warunki pakowania towarów niebezpiecznych, wymagania w zakresie oznakowania towarów, opakowań i pojazdów przewożących towary niebezpieczne oraz warunki badań technicznych opakowań i ich specjalnego znakowania. Tam też trzeba szukać m.in. zakazów ładowania razem towarów w jednym pojeździe czy przesyłce. W tym załączniku jest też podział materiałów niebezpiecznych na 13 klas zagrożeń oraz szczegółowa klasyfikacja tych materiałów w poszczególnych klasach.
Załącznik B określa wymagania dotyczące konstrukcji i dopuszczenia pojazdów (m.in. przyczep, cystern, kontenerów), dodatkowego wyposażenia. Precyzuje też wymagania wobec załogi pojazdów i osób uczestniczących w przewozie, dokumentacji, nadzorowania pojazdów. Przedstawia ograniczenia przejazdu przez tunele.