Pięć pokoleń pracowników w firmie
Nietrafiony plan lub jego brak
W sytuacji, kiedy firma nie ma opracowanego efektywnego planu rozwojowego lub jest on skonstruowany w sposób nietrafiony, właściciel czy menedżer musi się liczyć z szeregiem konsekwencji. Pierwszą z nich jest zwiększoną rotacja pracowników. Jeżeli praca w danej firmie nie będzie stanowiła wyzwania, ludzie zaczną odchodzić innych organizacji firm, w których ich chęć rozwoju będzie pobudzana i doceniana.
Kolejną konsekwencją może być utrata zaangażowania i kreatywności pracowników. Pracownicy, którzy będą odczuwali brak zainteresowania inwestycją w ich potencjał, stracą wewnętrzną motywację i nie będą wykazywali chęci do podejmowania nowych wyzwań. Brak możliwości rozwoju będzie przejawiał się np. brakiem zapału do pracy.
Nowe narzędzia
Inną konsekwencją jest konieczność rekrutowania i wdrażania nowych specjalistów. Otoczenie biznesowe i same firmy zmieniają się dziś wyjątkowo dynamicznie. Często konieczne jest poszerzanie działalności lub rozbudowa działów o kolejnych ekspertów. Muszą oni od podstaw uczyć się wszelkich informacji o firmie, jej specyfiki, kultury organizacji, obowiązujących norm. A przecież jednocześnie korzystną dla organizacji i atrakcyjną dla pracownika opcją, jest podniesienie kompetencji i wyposażenie w nowe narzędzia oraz wiedzę człowieka już zatrudnionego w danej firmie.
Pracownicy są najlepszą nawigacją
Niestety zdarza się, że osoby opracowujące nowy plan rozwojowy na dany rok, opierają się głównie na domysłach, przekonaniach kadry zarządzającej lub modnych hasłach. W firmach zapomina się często, że zarządzanie karierą i kształceniem się pracownika powinno być oparte nie tylko o potrzeby firmy, ale też jego osobiste cele i aspiracje.
W konstruowaniu planu rozwojowego warto jest wspierać się narzędziami, które pozwalają na poznanie perspektywy, pomysłów i oczekiwań pracowników. Przykładem takiego narzędzia jest Pulsometr iniJOB, online który analizuje zadowolenie pracowników z możliwości rozwojowych w organizacji. Określa wpływ tego poziomu na ogóle doświadczenia pracowników z firmą. Stwarza przestrzeń do zgłaszania pomysłów i inicjatyw, a eksperci iniJOB rekomendują działania, jakie należy podjąć, aby wzmocnić ten obszar.