• I na koniec słowo o ryzyku wypadkowości, bo to chyba co innego niż ryzyko zawodowe. Oceniamy to oddzielnie?
W zasadzie nie, chyba że na potrzeby Głównego Urzędu Statystycznego albo gdy kompletujemy dokumentację i prowadzimy analizę wypadków przy pracy w danym roku.
W końcu zróżnicowanie składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków płaconych przez pracodawcę jest też pewną formą oceny ryzyka zawodowego w zakładzie pracy, na co nie zwracamy uwagi.
Nie mówiąc o wielkości kosztów ponoszonych z tytułu wypadków przy pracy przez pracodawcę a tym samym przez społeczeństwo. Ale to temat na inną dyskusję.
Właściwe parametry podstawiamy do następującego wzoru:
Co mówią przepisy
Pracodawca zapewnia pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, w szczególności zapobiegając zagrożeniom związanym z wykonywaną pracą, właściwą organizację pracy, stosowanie koniecznych środków profilaktycznych oraz informowanie i szkolenie pracowników.
Powyższy obowiązek powinien być realizowany na podstawie ogólnych zasad dotyczących zapobiegania wypadkom i chorobom związanym z pracą, w szczególności przez:
• zapobieganie zagrożeniom,
• przeprowadzanie oceny ryzyka związanego z zagrożeniami, które nie mogą być wykluczone,
• likwidowanie zagrożeń u źródeł ich powstawania,
• dostosowanie warunków i procesów pracy do możliwości pracownika, w szczególności przez odpowiednie projektowanie i organizowanie stanowisk pracy, dobór maszyn i innych urządzeń technicznych oraz narzędzi pracy, a także metod produkcji i pracy – z uwzględnieniem zmniejszenia uciążliwości pracy, zwłaszcza pracy monotonnej i pracy w ustalonym z góry tempie, oraz ograniczenia negatywnego wpływu takiej pracy na zdrowie pracowników,
• stosowanie nowych rozwiązań technicznych,
• zastępowanie niebezpiecznych procesów technologicznych, urządzeń, substancji i innych materiałów bezpiecznymi lub mniej niebezpiecznymi,
• nadawanie priorytetu środkom ochrony zbiorowej przed środkami ochrony indywidualnej,
• instruowanie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pracodawca ocenia ryzyko zawodowe występujące przy wykonywanych pracach, w szczególności przy doborze wyposażenia stanowisk i miejsc pracy, stosowanych substancji i preparatów chemicznych, biologicznych, rakotwórczych lub mutagennych oraz zmianie organizacji pracy. Podczas oceny ryzyka zawodowego uwzględnia się wszystkie czynniki środowiska pracy występujące przy wykonywanych pracach oraz sposoby wykonywania prac.
Stosowane w następstwie oceny ryzyka zawodowego środki profilaktyczne, metody oraz organizacja pracy powinny:
• zapewniać zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników;
• być zintegrowane z działalnością prowadzoną przez pracodawcę na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej zakładu pracy.
Pracodawca prowadzi dokumentację oceny ryzyka zawodowego i zastosowanych niezbędnych środków profilaktycznych. Dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego powinien uwzględniać w szczególności:
• opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie
– stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów,
– wykonywanych zadań,
– występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników środowiska pracy,
– stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
– osób pracujących na tym stanowisku,
• wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko,
• datę przeprowadzonej oceny oraz osoby dokonujące oceny.
Tak stanowi art. 39 i 39a rozporządzenia o ogólnych warunkach bhp.
—rozmawiała Marta Gadomska