Producenci oprogramowania budują rozwiązania, systemy i platformy, umożliwiające wykorzystywanie tej technologii tak, aby były dostępne zarówno w wymiarze finansowym, jak i użytecznym czyli łatwym do opanowania przez użytkownika.
Sukces w rękach analityków
Możliwościami, które daje Big Data, naprawdę można się zachłysnąć, ale żeby je optymalnie zastosować z korzyścią dla firmy, należy zbudować efektywny system informacji do podejmowania decyzji. Przede wszystkim trzeba dysponować know-how, jak z tego korzystać. I tu powinni przyjść z pomocą „przewodnicy po Big Data", czyli analitycy biznesowi.
Niedawno „Harvard Business Review" określił zawód analityka big data mianem „najseksowniejszego zawodu XXI wieku". Zawód analityka zyskuje na znaczeniu w erze, gdy przybywa coraz więcej danych, które nie tylko warto posiadać, ale również trzeba nimi odpowiednio zarządzać. Na polskich uczelniach, głównie w formule studiów podyplomowych, pojawiła się szeroka oferta edukacyjna dla wielu kierunków technicznych, ekonomicznych zawierająca przedmioty powiązane z analizą wielkich zbiorów danych. Działają również komercyjne szkolenia, odbywają się setki konferencji, spotkań, powstaje wiele publikacji związanych z tą tematyką.
Zainteresowanie czy wymóg rynku
Firmy informatyczne prześcigają się w budowaniu narzędzi czy całych platform na rzecz Big Data. I trend ten na pewno będzie rósł z każdym rokiem, ponieważ analityka staje się dla wielu organizacji podstawowym filarem ich działania. Ta nowa profesja natomiast dotyczy wielu obszarów wiedzy i działalności. Łączy daną dziedzinę z matematyką, statystyką, ekonomią, informatyką, programowaniem, znajomością algorytmów statystycznych i learning machine. Zapotrzebowanie sektora biznesowego jest coraz większe. Według raportów prawie połowa badanych przedsiębiorstw planuje wdrożyć narzędzia do analityki w najbliższej przyszłości. Realia jednak są takie, że zagospodarowanie Big Data w polskich firmach to nadal nieczęsto spotykane zjawisko, a analitycy finansowi posiadający umiejętność wykorzystania wielkich danych stanowią ciągle jeszcze rzadkość. Te firmy, które już dziś wykorzystują Big Data do budowania swojej przewagi konkurencyjnej, tworzą na podstawie własnych zasobów zespoły interdyscyplinarne, których głównym trzonem są analitycy finansowi, menedżerowie, osoby ze znajomością narzędzi informatycznych. To właśnie oni będą zagospodarowywali kontroling XXI wieku, jakim jest Big Data.
Autorka jest dyrektorem ds. produkcji i rozwoju systemu enova365, Soneta sp. z o.o.