Krematorium zwierząt domowych można zlokalizować w sąsiedztwie gospodarstwa rolnego

Krematorium zwierząt domowych nie jest bardziej uciążliwe od prowadzenia gospodarstwa rolnego. Dlatego można je zlokalizować w jego sąsiedztwie.

Aktualizacja: 29.07.2017 14:49 Publikacja: 29.07.2017 02:00

Krematorium zwierząt domowych można zlokalizować w sąsiedztwie gospodarstwa rolnego

Foto: Fotolia

Przedsiębiorca Mariusz. K. chciał wybudować krematorium dla zwierząt domowych. W tym celu wystąpił do wójta o wydanie warunków zabudowy, a ten odmówił. Wówczas odwołał się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Dwa razy: nie

Sprawą dwukrotnie zajmowało się SKO. Za pierwszym razem zobowiązało wójta do wystąpienia do państwowej inspekcji sanitarnej o uzgodnienie wymagań higienicznych i zdrowotnych inwestycji oraz uwzględnienie tego, że w sąsiedztwie znajduje się zabudowa zagrodowa. Na tej podstawie wójt pozyskał od Mariusza K. mapę obrazującą obszar inwestycji wraz z terenem wokół działki oraz dokumenty potwierdzające możliwość zasilania krematorium w energię elektryczną. Uzyskał również wyjaśnienie od sołtysa wsi na terenie, którego miała powstać inwestycja, że w sąsiedztwie znajdują się trzy lub cztery niewielkie gospodarstwa rolne zajmujące się produkcją trzody chlewnej, zbóż oraz ziemniaka. Wójt zwrócił się również do państwowego powiatowego inspektora sanitarnego z prośbą o opinię, czy dla inwestycji objętej wnioskiem wymagana jest strefa sanitarna. Ten odpowiedział, że nie jest właściwy do udzielenia odpowiedzi na to pytanie.

Następnie wójt po raz kolejny odmówił ustalenia warunków zabudowy. Uzasadnił niespełnieniem warunku z art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Na obszarze wokół działki brakuje bowiem zabudowań o funkcji zbliżonej z planowaną przez Mariusza K. Krematorium zwierząt domowych nie będzie więc bezkolizyjnie współistnieć z obecną funkcją zarówno zagrodową jak i mieszkaniową. Planowana nowa zabudowa nie mieści się w granicach zastanego w analizowanym miejscu sposobu zagospodarowania terenu.

Mariusz K. odwołał się po raz drugi do SKO. Według niego błędne jest założenie, że funkcja usługowa w zakresie spopielania zwłok zwierząt domowych nie mieści się w zakresie obsługi mieszkańców. Prowadzenie grzebowisk i spalanie zwłok jest działalnością usługową regulowaną przez ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i wiąże się z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, przez co stanowi zadanie własne gminy. Planowana działalność będzie skierowana do mieszkańców zamieszkujących w okolicy zamierzonego przedsięwzięcia. W obszarze analizowanym są budynki usługowe, tj. sklepy oraz budynki gospodarcze. Ponadto w obszarze analizowanym znajduje się o wiele większa liczba budynków gospodarczych, w których jest lub może być prowadzona działalność usługowa. Działki te nie zostały jednak właściwie opisane. Na dowód, że na działkach sąsiednich prowadzona jest działalność gospodarcza Mariusz K. przedstawił cztery wydruki z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej prowadzonej w obszarze analizowanym.

Będzie uciążliwość

Tym razem SKO utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję wójta. Według niego inwestycja nie spełnia warunku dobrego sąsiedztwa z art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wójt ustalił bowiem, że w obszarze analizowanym znajduje się zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz teren rolniczy i leśny.

Kolegium w oparciu o wyniki przeprowadzonych oględzin stwierdziło, że w miejscowości prowadzony jest jedynie sklep o charakterze lokalnym. Inne usługi w okolicy są związane z rolnictwem (handel maszynami), stąd też również wpisują się w istniejącą zabudowę tej miejscowości. W związku z tą działalnością nie jest wymagane uzyskanie dodatkowego zezwolenia, nie budzi ona również sprzeciwu mieszkańców, którzy nawet nie odnotowują jej istnienia. Tymczasem działalność polegająca na spopielaniu zwłok zwierząt wymaga uzyskania zezwolenia na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Działalność ta podlega nadzorowi przez powiatowego lekarza weterynarii i możliwa jest po dokonaniu rejestracji (art. 6 ust. 1a i art. 1 pkt 1 lit. o ustawy z 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt). Jest więc to działalność reglamentowana z uwagi na to, że produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, stanowią potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt.

Warunki jednak będą

Mariusz K. wystąpił ze skargą do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Chciał uchylenia zaskarżonej decyzji i skierowanie sprawy do ponownego rozpoznania. W skardze zarzucił ogólnikowość i subiektywizm decyzji. Planowana przez nią działalność ma być wyjściem naprzeciw potrzebom lokalnej społeczności. Problem reglamentacji takiej działalności nie może być przedmiotem zarzutu na etapie ustalania warunków zabudowy, gdyż nie ma z nimi, ani z uciążliwością kompletnie nic wspólnego. Potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzi powoduje także ruch samochodowy, czy nieprawidłowo prowadzona działalność rolnicza. Ocena planowanej działalności przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest całkowicie nieadekwatna do oceny prowadzonej na tym terenie działalności gospodarczej. Decyzji zarzucam też nierówne traktowanie porównywalnych podmiotów gospodarczych tłumaczył Mariusz K.

Co na to sąd

WSA uznał skargę za zasadną. Według niego, zarówno zaskarżona decyzja, jak i poprzedzająca ją decyzja wójta o odmowie ustalenia warunków zabudowy naruszają prawo w sposób uzasadniający ich uchylenie. Jego zdaniem art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy o planowaniu statuuje zasadę dobrego sąsiedztwa, inaczej zasadą kontynuacji. Weryfikując w jego świetle możliwość ustalenia warunków zabudowy organ musi ustalić, czy zabudowa na terenie sąsiadującym z terenem, na którym inwestor zamierza zrealizować nową zabudowę, jest taka, że sposób wykonania tej zabudowy pozwala na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy. Wystarczy, aby na terenie sąsiadującym istniał co najmniej jeden podobny obiekt do planowanej zabudowy, a organ ma już obowiązek rozważyć pozostałe przesłanki, określone w ustawie oraz aktach wykonawczych do ustawy, determinujące możliwość wydania warunków zabudowy.

Tym niemniej wymóg istnienia zabudowy porównywalnej do zabudowy planowanej na działce sąsiedniej nie oznacza, że działka ta musi bezpośrednio graniczyć z działką objętą inwestycją. Sąsiedztwo urbanistyczne przedstawia się różnie na terenach zwartej zabudowy miejskiej, wiejskiej czy rozproszonej letniskowej.

Według organów w obszarze analizowanym istniejące funkcje usługowe charakterem swoim odbiegają od charakteru usług, które miałyby realizować planowaną spopielarnię. Zdaniem WSA, analiza materiału dowodowego nie potwierdza prawidłowości stanowiska organów.

Bez ocen środowiskowych

Organy obu instancji pomimo objęcia analizą dużej liczby nieruchomości nie scharakteryzowały ich w sposób szczegółowy poprzez opisanie realizowanych na nich funkcji i ich rozmiaru oraz określenia uciążliwości.

Podobnie jest z charakterystyką prowadzonych w obszarze analizowanym gospodarstw rolnych. Nie zbadano zakresu i rozmiarów prowadzonej przez nie produkcji, arbitralnie stwierdzając, że w porównaniu ze spopielanią ich produkcja nie jest uciążliwa. Tymczasem produkcja zwierzęca potrafi być uciążliwa w zależności od jej rozmiarów. Przepisy wymagają przeprowadzania oceny środowiskowych uwarunkowań inwestycji. Organy nie zweryfikowały tych okoliczności przedwcześnie uznając, że proponowana przez skarżącą działalność usługowa nie może być uznana za kontynuację działalności produkcyjnej w rolnictwie.

WSA podzielił stanowisko Mariusza K. co do użytecznego charakteru planowanej przez niego działalności, która wpisuje się w realizację zadań własnych gminy w zakresie utrzymania porządku i czystości w gminie. W sposób naturalny uzupełnia realizowaną na tym terenie funkcję mieszkaniową i rolniczą. Oceny tej nie może zmienić to, że usługi tego rodzaju mają być też skierowane do usługobiorców spoza mieszkańców tej miejscowości, gdyż taka jest specyfika tego rodzaju usług.

wyrok: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 13 czerwca 2017 r.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: r.krupa@rp.pl

Przedsiębiorca Mariusz. K. chciał wybudować krematorium dla zwierząt domowych. W tym celu wystąpił do wójta o wydanie warunków zabudowy, a ten odmówił. Wówczas odwołał się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Dwa razy: nie

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO