Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej informacji Skarbowej w interpretacji z 21 maja 2018 r. (0111-KDIB1-1.4010. 93.2018.2.BK).
Z wnioskiem o interpretację wystąpiło przedsiębiorstwo energetyczne w rozumieniu ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, prowadzące działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu energią elektryczną. Wnioskodawca zobowiązany jest do podejmowania działań związanych z wypełnieniem wynikających z przepisów prawa energetycznego obowiązków, polegających m.in. na uzyskiwaniu i przedstawianiu do umorzenia świadectw pochodzenia, potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z kogeneracji (tj. uzyskiwaniu tzw. żółtych certyfikatów) albo uiszczaniu opłat zastępczych z tych tytułów.
Uzyskane świadectwa pochodzenia (a dokładnie wynikające z nich prawa majątkowe) stanowią towar giełdowy w rozumieniu ustawy o giełdach towarowych i są przedmiotem obrotu.
W 2013 r. przedsiębiorca zdecydował o zainwestowaniu znacznych środków w nabycie dużej liczby żółtych certyfikatów. Certyfikaty te zostały nabyte głównie w celu realizacji obowiązku przedstawienia do umorzenia prezesowi URE.
Na podstawie ustawy z 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo Energetyczne oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 490) możliwość wykorzystania żółtych certyfikatów wydanych dla energii elektrycznej przed dniem wejścia w życie tej ustawy, tj. przed 29 kwietnia 2014 r. została „wygaszona".