Wniosek o interpretację
Gmina wystąpiła o udzielenie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku VAT. We wniosku wskazała, że w ramach działalności prowadzonej przez jednostki organizacyjne dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W zakresie sprzedaży dokonywanej przez jednostki zobowiązane do stosowania kas rejestrujących w okresie przed tzw. centralizacją, sprzedaż tę gmina ewidencjonuje za pomocą kas tych jednostek. W zakresie natomiast sprzedaży dokonywanej przez jednostki, które przed centralizacją były zwolnione z obowiązku stosowania kas, gmina kontynuuje korzystanie z takiego zwolnienia, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia MF z 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Gmina planuje zakup kas rejestrujących do używania przez jednostki, które dotychczas korzystały ze zwolnienia w tym zakresie. Gmina zapytała, czy zachowa prawo do ulgi z tego tytułu. Sama stanęła na stanowisku, że ulga będzie jej przysługiwała.
Stanowisko organu podatkowego
Dyrektor KIS w interpretacji z 27 sierpnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.371.2018. 1.MD, uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu powołał art. 111 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy, którzy rozpoczną stosowanie kas rejestrujących w obowiązujących terminach, mogą odliczyć kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia tego ewidencjonowania. W ocenie organu podatkowego powyższe oznacza, że odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem obowiązku ewidencjonowania powstającego u danego podatnika po raz pierwszy. Prawo do skorzystania z ww. ulgi jest więc prawem przysługującym podatnikowi jednorazowo w trakcie jego działalności gospodarczej. Nabycie i zgłoszenie kolejnych kas, po dacie powstania obowiązku ewidencjonowania, nie uprawnia do ponownego skorzystania z ulgi. Odnosi się to także do sytuacji, w której podatnik dokonuje rozszerzenia działalności, w związku z czym instalowane są nowe kasy.
Gmina wskazała, że przed centralizacją jej jednostki organizacyjne posiadały kasy rejestrujące, natomiast z dniem dokonania centralizacji gmina i jednostki stały się jednym podatnikiem, który w wyniku sukcesji nabył prawa i obowiązki po swoich jednostkach organizacyjnych. Gmina nie spełnia zatem warunku instalowania kas po raz pierwszy. Wejście w życie ustawy centralizacyjnej mogło być przyczyną konieczności zakupu przez jednostki samorządowe znacznej liczby kas rejestrujących i z tego względu ustawodawca przedłużył ww. ustawą czasową partycypację budżetu państwa w kosztach zakupu tych kas, w przypadku ich zakupu do 30 czerwca 2017 r. W odniesieniu natomiast do kas zakupionych po tej dacie, brak jest przepisów pozwalających na skorzystanie z ulgi w przypadku, gdy w danej gminie obowiązek stosowania kas już powstał.
Wyrok WSA
Na powyższą interpretację gmina wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który zgodził się ze stanowiskiem organu i skargę gminy oddalił. W ustnym uzasadnieniu podkreślił, że należy w pełni podzielić stanowisko, zgodnie z którym z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT wynika, że tylko podatnicy rozpoczynający stosowanie kas fiskalnych mogą odliczyć kwotę wydatkowaną na ich zakup. W przedmiotowej sprawie natomiast gmina nie rozpoczynała rejestrowania obrotu za pomocą kas rejestrujących, obowiązek taki bowiem na niektórych jednostkach gminy ciążył już wcześniej, a w ramach centralizacji gmina obowiązek ten przejęła. Po centralizacji zatem miała już w swoich zasobach kasy rejestrujące używane do ewidencjonowania. Z tego względu nie będzie już mogła korzystać z tej ulgi. Wyrok nie jest prawomocny.
sygnatura akt: I SA/Kr 1153/18