Grudzień kojarzy się przedsiębiorcom przede wszystkim z obowiązkami związanymi z zamknięciem roku podatkowego. Jednak w wielu firmach pracodawca decyduje się na kultywowanie także w pracy tradycji obdarowywania prezentami w okresie świątecznym. Nie jest to zjawisko powszechne, choć coraz częściej spotykane.
Nie każdy wydatek można rozliczyć
W ustawach o podatkach dochodowych ustawodawca wyraźnie wskazał, co rozumie pod pojęciem kosztów uzyskania przychodów i o jakie wydatki podatnik nie może pomniejszyć swojego przychodu. Mimo – jak mogłoby się wydawać – jasnego zdefiniowana tych pojęć, ustalenie, czy dany wydatek można zakwalifikować jako koszt podatkowy, nie zawsze jest łatwe. Nieprawidłowe zaliczenie wydatku jako kosztu uzyskania przychodów i pomniejszenie o niego podstawy opodatkowania może zostać zakwestionowane przez fiskusa >patrz ramka na str. >D2.
Ważne jest źródło finansowania
Prezenty dla pracowników mogą zostać kupione za pieniądze zgromadzone na koncie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs) albo ze środków obrotowych przedsiębiorstwa. Przed podjęciem ostatecznej decyzji pracodawca powinien się zastanowić, który wybór będzie korzystniejszy pod względem podatkowym zarówno dla niego, jak i dla jego pracowników.
O ile to, czy wydatki na prezenty świąteczne przeznaczone dla pracowników firmy mogą być finansowane ze środków obrotowych pracodawcy jest oczywiste, o tyle wątpliwości mogą pojawić się, jeśli podejmie on decyzję o nabyciu prezentów za środki zgromadzone na koncie funduszu.
Związek z przychodem pracodawcy
Wykazanie związku między wydatkiem na zakup prezentu a uzyskaniem przychodu lub zabezpieczeniem albo zachowaniem jego źródła to jeden z warunków, który pozwoli na zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Związek ten może mieć charakter bezpośredni albo pośredni.