Zakłady energochłonne: duże zużycie węgla a zwolnienie z akcyzy

Możliwość niepłacenia przez zakłady energochłonne akcyzy od wyrobów węglowych wymaga corocznego sprawdzania, jaki był poziom udziału ich zakupu w wartości produkcji sprzedanej

Publikacja: 18.02.2013 06:50

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym przewidują możliwość skorzystania ze zwolnienia z akcyzy dla wyrobów węglowych zużywanych przez zakłady energochłonne. Zwolnienie to wymaga corocznego sprawdzania czy dany podmiot jest w istocie zakładem energochłonnym.

W celu ustalenia możliwości skorzystania ze zwolnienia z akcyzy dla zakładów energochłonnych w 2013 r. należy zbadać udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za rok 2012.

Do wytwarzania ciepła

Na podstawie art. 31 a ust. 2 pkt 8 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwolnieniu od akcyzy podlega zużycie wyrobów węglowych przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji celów opałowych. W tej sytuacji należy odwołać się do wykładni językowej tego sformułowania. Według Słownika Języka Polskiego PWN (wydanie internetowe), opał to „to, czym się ogrzewa pomieszczenie, czym pali się w piecu, w kuchni itp ". Zatem, jako cel opałowy należy uznać zużycie wyrobu nadającego się do palenia (wyrobem takim jest bez wątpienia węgiel) w taki sposób, aby uzyskać ciepło, temperaturę. Zużycie węgla na cele opałowe wystąpi w szczególności w przypadku użycia go do wytwarzania ciepła (w przypadku spalenia) w kotłowni.

Zdefiniowanie pojęć

Definicja zakładu energochłonnego została zamieszczona w art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Rozstrzyga on, że przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10 proc. w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Co to jest zakład energochłonny

Zgodnie z art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10 proc. w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Kluczowe znaczenie z punktu widzenia oceny możliwości uznania danego podmiotu za zakład energochłonny ma udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej.

Ewidencja powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona

Aby określić tę wartość, należy najpierw ustalić znaczenie sformułowania „wartość produkcji sprzedanej".

Otóż, jak wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z 22 lipca 2011 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2012, wartość produkcji sprzedanej obejmuje m.in. wartość sprzedanych (niezależnie od tego, czy zostały zapłacone) na zewnątrz przedsiębiorstwa produktów, czyli własnej produkcji wyrobów gotowych oraz wykonanych usług.

Produkcję sprzedaną wyraża się w cenach realizacji, tj. w cenach faktycznie uzyskiwanych w transakcjach sprzedaży z bezpośrednimi odbiorcami, w wartości netto, a więc bez należnego od tej sprzedaży podatku od towarów i usług.

Zatem, zgodnie z definicją wartości produkcji sprzedanej, w celu jej określenia należy brać pod uwagę nie tylko wartość sprzedanych produktów, które zostały wyprodukowane przez dany podmiot, ale również wartość usług, jakie były przez dany podmiot świadczone.

Stanowisko to potwierdza Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 3 lipca 2012 r. (IPTPP3/443A-80/12-4/KK).

Trzeba ustalić uprawnienie

Ustalenie, czy podmiot może w danym roku być uznany za uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla zakładów energochłonnych, wymaga zbadania czy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej przekroczył za rok poprzedni poziom 10 proc.

Tak więc okoliczność, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej danego podmiotu za 2011 r. wynosił co najmniej 10 proc. pozwalał przyjąć, że mógł korzystać ze zwolnienia od akcyzy dla zakładów energochłonnych w 2012 r. po spełnieniu wszystkich warunków zwolnienia. Natomiast ustalenie, czy podmiot będzie mógł korzystać ze zwolnienia od akcyzy dla węgla nabywanego w 2013 r., wymaga zbadania udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za rok 2012.

Korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy wymaga więc corocznego ustalania udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za rok poprzedni.

Może się więc zdarzyć, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za rok 2011 osiągnął poziom co najmniej 10 proc., co uprawniało do korzystania przez dany podmiot ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów węglowych zużywanych w 2012 r. Po zakończeniu 2012 r. może okazać się, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za rok 2012 nie osiągnął poziomu 10 proc., co spowoduje utratę prawa do korzystania z tego zwolnienia w 2013 r.

Może wystąpić również sytuacja odwrotna, w której udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za rok 2011 nie osiągnął poziomu 10 proc., co uniemożliwiało skorzystanie ze zwolnienia dla węgla nabywanego w 2012 r., a z kolei udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za rok 2012 osiągnął co najmniej 10 proc., co pozwoli danej firmie skorzystać ze zwolnienia dla węgla nabywanego w 2013 r.

Przedsiębiorstwo...

Ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym może korzystać całe przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla całego przedsiębiorstwa wystąpi wtedy, gdy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej całego przedsiębiorstwa za rok poprzedni osiągnie poziom 10 proc.

Przykład

Firma X prowadzi działalność budowlaną oraz zajmuje się produkcją ciepła, które jest dostarczane do odbiorców zewnętrznych. Badanie udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za rok 2012 wykazało, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej całej firmy X wynosił 12 proc.

W związku z tym możliwe jest uznanie, że firma X stanowi jako całość zakład energochłonny i jest podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy dla wyrobów węglowych nabywanych w 2013 r.

... lub jego zorganizowana część

W sytuacji jednak, gdy dane przedsiębiorstwo nie może być zakwalifikowane jako zakład energochłonny, wówczas trzeba ustalić, czy istnieje w jego ramach jednostka organizacyjna, która mogłaby zostać uznana za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym.

Jednostka organizacyjna wchodząca w skład przedsiębiorstwa może stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione zostały następujące warunki:

- dana jednostka stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo,

- istnieje możliwość wyodrębnienia zobowiązań tej jednostki,

- istnieje możliwość wydzielenia danej jednostki i jej funkcjonowanie jako odrębne przedsiębiorstwo.

Przykład

Firma Y zajmuje się produkcją maszyn i urządzeń oraz produkcją ciepła dostarczanego do odbiorców zewnętrznych. Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za rok 2012 wynosił 8 proc., co oznacza, że nie jest możliwe uznanie całej firmy Y za zakład energochłonny, uprawniony do korzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Jednak udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji ciepła dla prowadzonej przez firmę Y ciepłowni wynosił za 2012 rok 40 proc. Jeżeli więc ciepłownia ta:

- znajduje się na odrębnej działce, na której znajduje się infrastruktura służąca produkcji ciepła (budynki i budowle oraz maszyny i urządzenia),

- ciepłownia jest wyodrębnionym w firmie Y wydziałem, na czele którego stoi kierownik i podlegają mu pracownicy obsługujący ciepłownię,

- ciepłownia jest wyodrębniona finansowo i możliwe jest przyporządkowanie przychodów i zobowiązań do działalności ciepłowni,

- ciepłownia potencjalnie może być wyodrębniona jako oddzielne przedsiębiorstwo,

– to wówczas możliwe jest uznanie ciepłowni za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Z uwagi na to, że w omawianym przykładzie udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej ciepłowni za rok 2012 wynosił 40 proc., to wyroby węglowe zużywane na potrzeby tej ciepłowni w 2013 r. będą mogły zostać objęte zwolnieniem na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Ewidencja papierowa lub elektroniczna

Z treści art. 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 (a więc zwolnienia ze względu na sposób wykorzystania wyrobów węglowych), jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Na podstawie przywołanej regulacji, obowiązek prowadzenia ewidencji dotyczy również podmiotów korzystających ze zwolnienia od akcyzy, przewidzianego dla zakładów energochłonnych.

W myśl art. 31a ust. 6 ustawy o po- datku akcyzowym ewidencja ta po- winna zawierać informacje:

- umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie,

- określające termin wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także

- określające miejsce odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych.

Szczegółowe zasady prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych objętych zwolnieniem (dalej: ewidencja) zostały określone w rozporządzeniu ministra finansów z 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (DzU nr 160, poz. 1075 ze zm.).

Ewidencja powinna być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Przy czym, niezależnie od wybranej formy ewidencji należy ją prowadzić dla okresów obejmujących rok kalendarzowy, a dane do ewidencji powinny być wpisywane chronologicznie.

Prowadzenie ewidencji w formie papierowej wymaga odpowiedniego jej przygotowania (ponumerowania, przeszycia, ostemplowania). Następnie taką przygotowaną ewidencję należy przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Dopiero po zaplombowaniu ewidencji przez właściwego naczelnika urzędu celnego podmiot korzystający ze zwolnienia od akcyzy może rozpocząć prowadzenie ewidencji wyrobów zwolnionych.

Sposób prowadzenie ewidencji w formie elektronicznej określa natomiast § 6 rozporządzenia.

Jakie są wymogi dla prowadzenie ewidencji

Sposób prowadzenia ewidencji w formie papierowej określa § 5 rozporządzenia ministra finansów z 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy.

Ewidencja ta (papierowa) powinna mieć formę książkową, a jej karty podlegają zszyciu przed rozpoczęciem wypełniania. Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden i opatruje stemplem podmiotu prowadzącego ewidencję. Następnie, tak przygotowana ewidencja powinna być przedstawiona właściwemu naczelnikowi urzędu celnego do zaplombowania.

Naczelnik właściwego urzędu celnego nakłada na przeszycie zamknięcie urzędowe w formie plomby zaciśniętej na elemencie mocującym przy użyciu plombownicy, a na ostatniej stronie ewidencji wpisuje liczbę jej stron i składa podpis. Rozpoczęcie prowadzenia ewidencji w formie papierowej możliwe jest dopiero po jej zaplombowaniu przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Wpisów do ewidencji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny.

Zmiany i poprawki powinny być dokonywane w taki sposób, aby przekreślony pierwotny tekst pozostał czytelny. Każda zmiana lub poprawka powinna zostać potwierdzona podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisana w rubryce „uwagi".

Sposób prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej określa natomiast § 6 rozporządzenia. Ewidencja w formie elektronicznej jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:

- umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

- umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;

- pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym;

- uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Tak więc, podmiot korzystający ze zwolnienia zamierzający prowadzić ewidencję w formie elektronicznej powinien nabyć lub stworzyć program do prowadzenia ewidencji spełniający te wymogi. Następnie ma obowiązek powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego o wyborze elektronicznej formy prowadzenia ewidencji.

Po złożeniu powiadomienia możliwe będzie rozpoczęcie prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej, ponieważ w tym przypadku rozpoczęcie prowadzenia ewidencji nie jest uwarunkowane jej zatwierdzeniem przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Trzeba przechowywać kopię

Warto tu zwrócić uwagę na jeszcze jeden obowiązek wynikający z przepisów ww. rozporządzenia. Otóż, podmiot prowadzący ewidencję w formie elektronicznej przechowuje jej kopię zapisaną na informatycznych nośnikach danych oraz w formie papierowej, po jej wydrukowaniu.

Zatem, poza prowadzeniem ewidencji w formie elektronicznej za pomocą odpowiedniego programu konieczne jest, aby dodatkowo kopia prowadzonej ewidencji była przechowywana na informatycznych nośnikach danych (np. na dyskach zewnętrznych), a jednocześnie należy przechowywać ewidencję w formie papierowej po jej wydrukowaniu.

Przepisy nie określają jak często należy tworzyć dodatkową kopię ewidencji prowadzonej w formie elektronicznej ani też nie wskazują jak często należy dokonywać wydruku ewidencji prowadzonej w formie elektronicznej. Powszechnie jednak przyjmuje się, że czynności tych należy dokonywać raz w miesiącu.

Zgodnie z § 3 ust.1 rozporządzenia w sprawie dokumentu dostawy, ewidencja (niezależnie od tego czy jest prowadzona w formie papierowej, czy w formie elektronicznej) powinna zawierać :

- dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:

a) nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

b) ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

c) ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

- informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

- informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

- informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Jakie jednostki stosować

Odnośnie do jednostki, jaka powinna być stosowana przy prowadzeniu ewidencji, należy przyjąć, że powinna to być ilość wyrobów węglowych zwolnionych otrzymanych lub zużytych, wpisana do ewidencji według kodów CN w 1000 kg w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów (§ 3 ust. 2a rozporządzenia).

Ważną kwestią jest również obowiązek wpisywania do ewidencji danych, o których wspomniano wyżej, odpowiednio niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia po ich odebraniu. Warto tu jednak zaznaczyć, że dopuszcza się wpisanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.

Autor jest doradcą podatkowym, kierownikiem Zespołu ds. VAT i Akcyzy w ECDDP sp. z o.o.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym przewidują możliwość skorzystania ze zwolnienia z akcyzy dla wyrobów węglowych zużywanych przez zakłady energochłonne. Zwolnienie to wymaga corocznego sprawdzania czy dany podmiot jest w istocie zakładem energochłonnym.

W celu ustalenia możliwości skorzystania ze zwolnienia z akcyzy dla zakładów energochłonnych w 2013 r. należy zbadać udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej za rok 2012.

Pozostało 97% artykułu
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego