Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 26 września 2014 r. (III SA/Wa 922/14).
Przedmiotem interpretacji indywidualnej była możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu licznych wydatków ponoszonych przez jeden ?z banków. Chodziło m.in. o wydatki na nabycie produktów spożywczych i alkoholu konsumowanych w trakcie spotkań z klientami w siedzibie banku, płatności w restauracjach, organizację eventów z kateringiem, bilety i wejściówki na różnorakie wydarzenia zewnętrzne czy upominki wręczane klientom.
Zdaniem banku wskazane wydatki spełniają przesłankę uzyskania przychodu lub zachowania jego źródła, gdyż są one ponoszone w celu pozyskania klientów lub podtrzymania dotychczasowych kontaktów z kontrahentami, a także w celu wymiany wiedzy i doświadczeń. Podkreślono, że wydatków tych nie można zaliczyć do kosztów reprezentacyjnych, dlatego że nie mają one charakteru wydatków zbytecznych, nieefektywnych czy ponoszonych ?w celu podtrzymania wizerunku banku.
Organ interpretacyjny uznał stanowisko banku w przeważającej części za nieprawidłowe. Stwierdził, że wskazane wydatki przede wszystkim promują lub kreują pozytywny wizerunek banku, ?a zatem jako wydatki reprezentacyjne nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast wydatki na zakup biletów i wejściówek, gdy uczestnictwo w wydarzeniu ma na celu głównie kontakt z klientami, można uznać za koszty uzyskania przychodu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny ?w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację, gdyż w jego ocenie organ zignorował okoliczność, że przedmiotowe wydatki są dokonywane w celu uzyskania przychodu, a zatem realizują cele z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Organ powinien taką okoliczność przyjąć jako element stanu faktycznego i na jego podstawie wydać interpretację, a dopiero na późniejszym etapie postępowania taka okoliczność mogłaby zostać podana w wątpliwość.