Jeśli przedsiębiorca podpisał umowę najmu na czas określony, musi – w celu ustalenia, czy nie przekroczył limitu – sumować poszczególne płatności. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczącej nowych przepisów o płatnościach bezgotówkowych.
Chodzi o obowiązujący od 1 stycznia nakaz opłacania zakupów powyżej 15 tys. zł z konta bankowego. Przedsiębiorca, który tego nie przestrzega, nie zaliczy wydatku do podatkowych kosztów.
Nowe przepisy budzą duże wątpliwości (opisywaliśmy je m.in. w „Rz" z 27 lutego). Miała je także spółka z o.o., która działa na rynku nieruchomości. Planuje zawarcie umowy najmu lokalu. Rozważa dwa warianty – na czas nieokreślony lub określony.
Umowa przewiduje miesięczne okresy rozliczeniowe i należne wynajmującemu wynagrodzenie. Spółka chce płacić czynsz gotówką. Wyniesie ok. 10 tys. zł miesięcznie. Czy te wydatki mogą być kosztem uzyskania przychodów? – zapytała spółka. Sama twierdzi, że tak, niezależnie od wariantu umowy.
Fiskus uważał jednak inaczej. Podkreślił, że przepisy wprowadzające limit mówią o jednorazowej wartości transakcji. Pod tym pojęciem należy rozumieć ogólną wartość należności lub zobowiązań określoną w umowie zawartej między przedsiębiorcami. Oznacza to, że nowy obowiązek dotyczy też rozliczeń dokonywanych w ramach umów przewidujących częściowe płatności.