Odpowiedzialność platform pośredniczących w sprzedaży internetowej

Platformy marketplace mogą być wykorzystywane przez nieuczciwych sprzedawców, którzy naruszają prawa własności intelektualnej innych podmiotów. Jakie działania powinny podjąć, by ograniczyć możliwość przypisania im winy za takie naruszenia?

Publikacja: 08.09.2023 02:00

Odpowiedzialność platform pośredniczących w sprzedaży internetowej

Foto: Adobe Stock

Konsumenci coraz chętniej robią zakupy w internecie. Pandemia i lockdowny przyspieszyły rozwój tej tendencji. Dziś ze sklepów internetowych korzysta ok. 80 proc. polskich internautów (GEMIUS, PBI i IAB Polska, E commerce w Polsce 2022)1. Ponad połowa sprzedaży internetowej przebiega natomiast z wykorzystaniem tzw. marketplace’ów – platform internetowych oferujących towary wielu sprzedawców. Ten model biznesowy niewątpliwie jest atrakcyjny dla wszystkich stron: sprzedawcy uzyskują dostęp do rynku bez konieczności utrzymywania własnego sklepu internetowego i bez dużych inwestycji w marketing, konsumenci w jednym miejscu mogą wybierać pomiędzy ofertami licznych handlowców, a operatorzy platform zarabiają na prowizjach, często również oferując sprzedawcom różnego rodzaju dodatkowe usługi (np. logistyczne). Liczne korzyści takiego modelu nie oznaczają jednak, że pozbawiony jest on ryzyka.

Pozostało 93% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Samorząd
Krzyże znikną z warszawskich urzędów. Trzaskowski podpisał zarządzenie
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt