Justyna Kowalik: Tak. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, podatnik jest wykreślany z rejestru VAT jedynie w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, jeżeli w wyniku podjętych czynności sprawdzających okaże się, że podatnik nie istnieje. Po drugie, jeżeli nie ma możliwości skontaktowania się z nim lub jego pełnomocnikiem.
Nowe przepisy o VAT, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., przewidują siedem kolejnych przesłanek wykreślenia podatnika z rejestru VAT. Dodatkowo, podatnik zostanie wykreślony z rejestru, gdy dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym okażą się niezgodne z prawdą lub gdy podatnik albo jego pełnomocnik nie stawią się na wezwania organu podatkowego lub kontroli skarbowej.
Ponadto, podatnik będzie podlegał wykreśleniu z rejestru VAT w przypadku zawieszania wykonywania działalności gospodarczej (na okres co najmniej sześciu kolejnych miesięcy), niezłożenia deklaracji lub złożenia deklaracji „zerowych" (za sześć kolejnych miesięcy / dwa kolejne kwartały), a także w razie wystawienia tzw. pustych faktur. Będzie on mógł również zostać wykreślony z rejestru, gdy okaże się, że jego dostawcy lub nabywcy (także pośredni) uczestniczyli w oszustwie lub nadużyciu podatkowym.
Czy podatnik będzie informowany?
W niektórych przypadkach nie, w innych – nie wiadomo. Nowe przepisy nie są bowiem w tym zakresie jednoznaczne. Wynika z nich, że organ podat- kowy nie będzie miał obowiązku zawiadamiania o wykreśleniu z rejestru VAT, gdy nie będzie możliwości skontaktowania się z podatnikiem lub z jego pełnomocnikiem, gdy podatnik lub jego pełnomocnik nie stawią się na wezwania organu lub gdy dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnymi okażą się niezgodne z prawdą. W pozostałych przypadkach nowe przepisy nie precyzują, czy podatnik będzie zawiadamiany o wykreśleniu z rejestru. Kierując się jednak wykładnią systemową, należy oczekiwać, że organ podatkowy będzie w tych pozostałych sytuacjach informował podatnika o wykreśleniu z rejestru VAT.