W uszczelnieniu systemu VAT miały pomóc przepisy wprowadzające m.in. comiesięczny obowiązek przesyłania przez podatnika - bez wezwania organu podatkowego - informacji o prowadzonej ewidencji w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego. Jak przedsiębiorcy postrzegają nowe obowiązki dostosowania ewidencji podatkowej do ustawowych wymogów w zakresie JPK – postanowiła sprawdzić Najwyższa Izba Kontroli.
Czytaj także: Ułatwienia przy wysyłce JPK VAT
Delegatura NIK w Krakowie koordynuje już, prowadzoną w jednostkach Krajowej Administracji Skarbowej, kontrolę dotyczącą Wykorzystania JPK w postępowaniach i kontrolach podatkowych. Częścią kontroli będzie specjalnie opracowana ankieta, która pozwoli kontrolerom zapoznać się z praktyczną stroną wprowadzania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).
Kierownictwo krakowskiej Delegatury rozesłało właśnie maile do 25 tys. przedsiębiorców, losowo wybranych z bazy teleadresowej, udostępnionej przez Ministerstwo Finansów, z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytania ankietowe, dotyczące doświadczeń związanych z wprowadzeniem JPK.
Najwyższa Izba Kontroli chce dowiedzieć się od przedsiębiorców, jaki wpływ na koszty wypełniania obowiązków podatkowych miało wprowadzenie JPK. Kontrolerzy zainteresowani są także skalą ewentualnych problemów technicznych, jakie napotkali przedsiębiorcy w związku ze sporządzaniem i przekazywaniem plików JPK oraz tym, czy przedsiębiorcy wykorzystują JPK do własnych celów (np. zarządczych).