Przy umowie najmu obowiązek podatkowy w VAT, co do zasady, powstaje z chwilą wystawienia faktury. Może się jednak zdarzyć, że usługa, której przedmiotem jest – w ocenie stron umowy – najem, na gruncie rozliczeń VAT de facto najmem nie jest. Obowiązek podatkowy należy wówczas rozpoznać na zasadach ogólnych.
Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze. Wydaje się, że przepis ten nie powinien wywoływać większych trudności interpretacyjnych. Obowiązek podatkowy w przypadku każdej umowy najmu i dzierżawy oraz w umowach o charakterze podobnym do najmu i dzierżawy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Norma ta może wywoływać wśród podatników przekonanie, że w odniesieniu do każdej umowy, która w tytule została określona jako umowa najmu, obowiązek podatkowy powstaje według wyżej przytoczonych zasad.
Umożliwienie przekazania informacji...
Jednak nie w każdej sytuacji zastosowanie ww. przepisu jest tak oczywiste. Problem sprawiają na przykład usługi najmu powierzchni reklamowej. Przyjmuje się bowiem, że istota tego rodzaju usługi często nie polega na samym najmie rzeczy (powierzchni reklamowej), ale na umożliwieniu drugiej stronie przekazania informacji dotyczących towarów i usług, co ma nakłonić odbiorców reklamy do ich nabycia. Gdyby założyć, że usługa najmu powierzchni reklamowej jest w istocie usługą reklamową, to obowiązek podatkowy powstałby na zasadach ogólnych, a więc zasadniczo w myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, z chwilą wykonania usługi.
Przykład
Spółka ABC prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji podzespołów komputerowych. Użytkowany przez nią budynek stoi na działce graniczącej z ruchliwą drogą. Spółka XYZ zamierza nająć część powierzchni budynku w celu umieszczenia baneru reklamowego. W związku z tym strony zamierzają zawrzeć umowę najmu powierzchni reklamowej. Spółka ABC ma wątpliwość kiedy powinna rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowej umowy.
...niekoniecznie przez agencję reklamową
Problem związany z określeniem momentu powstania obowiązku podatkowego przy usługach najmu powierzchni reklamowej wyłonił się niejako pod wpływem działalności orzeczniczej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE). W wyroku z 17 listopada 1993 r. w sprawie C-68/92 TSUE stwierdził, że usługa reklamowa jest czynnością związaną z rozpowszechnianiem informacji o istnieniu firmy oraz oferowanych przez nią towarach lub usługach celem zwiększenia sprzedaży. Co więcej, TSUE przyjmuje, że dla wystąpienia usługi reklamowej nie jest konieczne jej wykonywanie przez podmiot zajmujący się reklamą (np. agencję reklamową). TSUE opowiada się więc za szerokim rozumieniem pojęcia usługi reklamowej, która polega na rozpowszechnianiu informacji o firmie lub towarze, niezależnie od statusu podmiotu, który informacje te rozpowszechnia.