Parki, ekspansje, wielokanałowość

W Polsce buduje się głównie parki handlowe. Sklepy stacjonarne w galeriach wygrywają z e-commerce.

Publikacja: 25.04.2024 21:00

Do galerii chodzimy głównie na tradycyjne zakupy – wynika z badań GfK dla PRCH

Do galerii chodzimy głównie na tradycyjne zakupy – wynika z badań GfK dla PRCH

Foto: mat. pras.

Zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce zwiększyły się w I kwartale br. o 82 tys. mkw., do 16,3 mln mkw. – wynika z szacunków firmy doradczej Cushman & Wakefield.

Za prawie cztery piąte podaży odpowiadało sześć parków handlowych, w tym jeden duży, liczący 38 tys. mkw. OTO Park Koszalin to największy tego typu obiekt oddany od 2013 r. Pozostałe parki to zdecydowanie mniejsze inwestycje, do 8 tys. mkw. Pozostała część podaży – 12 tys. mkw. – to rozbudowa istniejących nieruchomości (Wysockiego Park Handlowy w Białymstoku, Galeria Sieradzka).

Dominacja parków

Na koniec marca w budowie były 42 obiekty handlowe o powierzchni 400 tys. mkw., z czego 90 tys. przypada na rozbudowy. Również w przypadku inwestycji w toku królują parki handlowe. Centra stanowią jedynie 18 proc. Największe obiekty w trakcie ekspansji to łódzka galeria Nowa Sukcesja (35 tys. mkw.) oraz parki Silwana w Gorzowie Wielkopolskim (26 tys. mkw.) i BIG Ostróda (25 tys. mkw.).

Zdaniem ekspertów C&W prognozy dotyczące 2024 r. są dobre, gdyż analizując obiekty w budowie, można się spodziewać, że wyniki podaży będą zbliżone lub nawet lepsze niż w 2023 r.

– Odwiedzalność w centrach i parkach handlowych w I kwartale br. wyniosła średnio 420 tys. klientów na obiekt. To wzrost o 5 proc. wobec analogicznego okresu 2023 r. i 16 proc. więcej niż w 2022 r. Najlepszym miesiącem pod względem liczby klientów był marzec, gdzie średnia liczba odwiedzających wyniosła 455 tys. osób na obiekt – komentuje Ewelina Staruch, analityczna w C&W. – Analizując wpływy finansowe najemców nieruchomości handlowych w I kwartale, można zauważyć, że po uśrednieniu są one dosyć zbliżone do zeszłorocznych. Co ważne, inflacja przestała powodować, że obroty w ujęciu realnym są na kilkuprocentowym minusie. Ponadto nastroje konsumenckie nie pogorszyły się w stosunku do poprzednich miesięcy, a to dobry prognostyk dla całego rynku handlowego – dodała.

I kwartał br. przyniósł też zwyżki czynszów we wszystkich rodzajach nieruchomości handlowych. Najmocniej, bo o 13,5 proc., stawki poszły w górę w parkach handlowych. To m.in. pokłosie indeksacji, za którymi idą wyższe stawki w nowych umowach najmu.

Eksperci Colliers dodali w swoim opracowaniu, że I kwartał przyniósł zmiany na rynku operatorów e-commerce. Internetowy sklep spożywczy uruchomiła Biedronka, natomiast Barbora zakończyła działalność w Polsce, zamknięto również portal wszystko.pl, swój kanał online wyłączyła też marka HalfPrice.

Siła tradycji

Handel stacjonarny i internetowy cały czas bywają sobie przeciwstawiane, ale branża częściej mówi o wielokanałowości, czyli omnichannelu. Z badań GfK i Polskiej Rady Centrów handlowych wynika, że handel stacjonarny odpowiada za 91,5 proc. całkowitej sprzedaży, w tym 40,9 pkt proc. przypada na centra handlowe – mowa o 600 obiektach, które mieszczą 40 tys. sklepów. Handel przez internet to 8,5 proc. całkowitej sprzedaży, z czego na internetowe odpowiedniki sklepów stacjonarnych przypada 2,1 pkt proc., na sklepy działające wyłącznie w sieci – 1,7 pkt proc., a na platformy z Allegro i OLX na czele – 4,7 pkt proc.

Z badań wynika, że ponad 60 proc. budżetu na zakupy konsumenci wydają w centrach handlowych, a w zależności od kategorii produktu od 26 proc. (artykuły spożywcze) do 78 proc. (wystrój i wyposażenie wnętrz) ich budżetu zakupowego. Wydatki w e-commerce wahają się od 1 proc. (artykuły spożywcze) do 20 proc. (dwie kategorie: odzież i obuwie przy udziale galerii rzędu 69 proc.).

Jeśli chodzi o przenikanie się światów, to z badań wynika, że 88,5 proc. wizyt w centrach handlowych jest związanych z tradycyjnymi zakupami, 1,5 proc. to efekt wyłącznie zachowań omnichannelowych (odbiór zamówienia, sprawdzanie produktu, by transakcji dokonać online, zwrot lub wymiana towaru kupionego w sieci). 10 proc. to tradycyjne zakupy łączone z zachowaniami omnichannelowymi.

Z badań wynika również, że sklepy w centrach charakteryzują się bardzo wysokim współczynnikiem konwersji. Od 42 proc. (elektronika) do 75 proc. (zdrowie i uroda) odwiedzin klientów w sklepie stacjonarnym kończy się transakcją.

– Analiza wskazuje, że obiekty handlowe pełnią strategiczną rolę na ścieżce zakupowej klienta. Działające w nich sklepy są bardzo efektywnym kanałem sprzedaży oraz inspirują do zakupów online. To głównie w nich dochodzi do bezpośredniego kontaktu z produktem, sprawdzenia jakości i zakupu. Centra handlowe to również miejsca, w których marki, kreując dobre doświadczenia odwiedzających, mogą budować lojalność klientów – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający PRCH.

Zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce zwiększyły się w I kwartale br. o 82 tys. mkw., do 16,3 mln mkw. – wynika z szacunków firmy doradczej Cushman & Wakefield.

Za prawie cztery piąte podaży odpowiadało sześć parków handlowych, w tym jeden duży, liczący 38 tys. mkw. OTO Park Koszalin to największy tego typu obiekt oddany od 2013 r. Pozostałe parki to zdecydowanie mniejsze inwestycje, do 8 tys. mkw. Pozostała część podaży – 12 tys. mkw. – to rozbudowa istniejących nieruchomości (Wysockiego Park Handlowy w Białymstoku, Galeria Sieradzka).

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Restauracja, fitness, ogród. Czego Polak szuka w biurowcu
Nieruchomości
Rynek potrzebuje ziemi po galeriach
Nieruchomości
Polska Rada Centrów Handlowych z nowym dyrektorem zarządzającym
Nieruchomości
GTC chce budować mieszkania na sprzedaż i na wynajem
Nieruchomości
Rozliczanie najmu trzeba zmienić
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej