- Rada gminy chce ustalić ceny za umieszczanie reklam „na wszystkich terenach, obiektach i urządzeniach komunalnych". Czy taka uchwała rady będzie zgodna z przepisami?
Czytaj także: Jak rada miasta decyduje o szyldach, reklamach i billboardach
Nie.
Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) rada gminy może wydawać akty prawa miejscowego w zakresie: zasad zarządu mieniem gminy oraz zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Przyjmuje się, że pojęcie „zasady i tryb korzystania" oznacza kompetencję rady gminy do formułowania w stosunku do obiektów i urządzeń użyteczności publicznej norm i zasad prawidłowego postępowania, obowiązujących reguł zachowania się (por. m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 23 listopada 2017 r., sygn. II SA/Go 932/17, LEX nr 2405912). Zwraca się jednak uwagę, że wskazane wyżej przepisy u.s.g. nie stanowią podstawy do ustalania przez radę cen i opłat. Takie uprawnienie wynika z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej (dalej u.g.k.). Na podstawie tego przepisu rada gminy może postanawiać o wysokości cen i opłat (albo o sposobie ustalania cen i opłat):
- za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz