Niewykonalność decyzji administracyjnej może uzasadniać stwierdzenie jej nieważności

Aby nastąpiło stwierdzenie nieważności decyzji, niewykonalność musi istnieć już w dniu wydania decyzji i mieć trwały charakter. Trwała niewykonalność ma miejsce wtedy, gdy czynności składające się na uprawnienia i obowiązki przewidziane w decyzji nie mogą zostać zrealizowane z przyczyn technicznych lub prawnych.

Publikacja: 07.08.2018 05:50

Niewykonalność decyzji administracyjnej może uzasadniać stwierdzenie jej nieważności

Foto: 123RF

- Wykonanie obowiązku nałożonego na stronę decyzją jest bardzo utrudnione ze względów ekonomicznych. Czy można na tej podstawie uzyskać stwierdzenie nieważności decyzji?

Nie.

Zgodnie z art. 156 § 1 pkt 5 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) jedną z podstaw stwierdzenia nieważności decyzji jest okoliczność, że decyzja była niewykonalna w dniu jej wydania i ta niewykonalność ma trwały charakter. Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 3 grudnia 2008 r. (sygn. II SA/Gd 760/08, LEX nr 477241) stwierdzenie nieważności decyzji na podstawie tego przepisu może mieć miejsce tylko wtedy, gdy organ ustali łączne spełnienie dwóch przesłanek.

Po pierwsze niewykonalność decyzji musi istnieć w momencie jej wydania. W art. 156 § 1 pkt 5 k.p.a. jako miarodajny stan rzeczy przyjęto ten, który istniał w „dacie wydania decyzji". Zmiana stanu faktycznego lub prawnego powodująca niewykonalność decyzji, powstała już po wydaniu decyzji, nie stanowi podstawy stwierdzenia nieważności. Niewykonalność, która nastąpiła później, może być podstawą uchylenia lub stwierdzenia wygaśnięcia decyzji ze względu na jej bezprzedmiotowość.

Po drugie niewykonalność decyzji musi mieć trwały charakter. Decyzja trwale niewykonalna to taka, której adresat jest trwale pozbawiony możliwości czynienia użytku z ustanowionych w niej praw lub trwale pozbawiony możliwości wykonania obowiązków. Oceny wykonalności decyzji nie można więc wiązać tylko z datą jej wydania, ale trzeba także uwzględniać okoliczności zachodzące później. Niewykonalność decyzji w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 5 k.p.a. obejmuje zarówno niewykonalność faktyczną, jak i prawną. Niewykonalność decyzji ma charakter faktyczny, jeżeli już w momencie wydania decyzji istnieje przeszkoda o charakterze faktycznym, obiektywnie wykluczająca określone działanie (np. ze względu na poziom wiedzy technicznej). Natomiast niewykonalność prawna ma miejsce wtedy, gdy istnieją prawne zakazy lub nakazy, które stanowią nieusuwalną przeszkodę w wykonaniu praw lub obowiązków ustalonych w decyzji. O niewykonalności w tym znaczeniu można mówić także, gdy wykonanie decyzji wiązałoby się z dokonaniem np. czynu niedozwolonego w rozumieniu przepisów prawa cywilnego.

Podkreśla się jednak również, że powodu niewykonalności nie stanowią np. przeszkody ekonomiczne czy negatywne nastawienie adresatów decyzji i innych podmiotów do wykonania decyzji (por. np. wyrok WSA w Warszawie z 23 stycznia 2018 r., sygn. VII SA/Wa 682/17, LEX nr 2445852). Niewykonalność decyzji musi być rezultatem niesuwalnych przeszkód technicznych lub prawnych, a nie innych trudności technicznych czy ekonomicznych, choćby bardzo poważnych.

Decyzji nie można uznać za niewykonalną tylko dlatego, że jej wykonanie wywoła niekorzystne skutki ekonomiczne dla strony, spowoduje trudności w wykorzystaniu urządzeń technicznych bądź wymaga znacznych nakładów finansowych (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 stycznia 2018 r., sygn. II OSK 1103/17, LEX nr 2463057).

—Anna Puszkarska, radca prawny

Podstawa prawna:art. 156 § 1 pkt 5 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1257 ze zm.)

- Wykonanie obowiązku nałożonego na stronę decyzją jest bardzo utrudnione ze względów ekonomicznych. Czy można na tej podstawie uzyskać stwierdzenie nieważności decyzji?

Nie.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP