Wniosek do urzędu skarbowego
Gdy przedmiotem wypłat są należności podlegające jednemu z ww. wskazanych zwolnień partycypacyjnych (odsetki, należności licencyjne, dywidendy) i ich wartość wypłacona na rzecz tego samego podmiotu przekracza kwotę 2 mln zł, płatnicy mogą zastosować to zwolnienie w momencie wypłaty należności tylko na podstawie obowiązującej opinii o stosowaniu zwolnienia wydanej przez urząd skarbowy (art. 26 ust. 2g ustawy o CIT). Opinię o stosowaniu zwolnienia wydaje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie sześciu miesięcy od dnia wpływu wniosku do organu podatkowego (art. 26b ust. 5 ustawy o CIT). We wniosku podatnik powinien wykazać i załączyć dokumentację potwierdzającą, że spełnione zostały warunki dla zastosowania tych zwolnień. Na uwagę zasługuje fakt, że obowiązek posiadania opinii o stosowaniu zwolnienia w celu zaniechania poboru podatku u źródła dotyczy także płatników wypłacających dywidendy zwolnione z podatku u źródła zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT na rzecz spółek z siedzibą w Polsce.
Negatywne skutki finansowe
W przypadku niespełnienia warunków uprawniających do zastosowania niższych stawek podatku u źródła w momencie wypłaty należności, tj. w przypadku zwolnień partycypacyjnych – w razie braku opinii o stosowaniu zwolnienia w momencie wypłaty należności – konieczność pobrania i odprowadzenia podatku u źródła będzie negatywnie oddziaływać na przepływy pieniężne przedsiębiorstw. W pierwszym kroku powstanie konieczność zapłaty podatku do urzędu skarbowego. Dopiero później, na wniosek, dojdzie do jego zwrotu, który może nastąpić dopiero w terminie do sześciu miesięcy od dnia wpływu wniosku o zwrot.
Trzeba zebrać dokumentację
Podmioty planujące dokonanie wypłat powyżej 2 mln zł i zastosowanie do nich zwolnień partycypacyjnych na podstawie art. 21 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, powinny więc jak najszybciej zebrać dokumentację pozwalającą na przygotowanie i złożenie wniosku celem otrzymania opinii o stosowaniu zwolnienia. Opinia może zostać wydana bez zbędnej zwłoki, jednak organy podatkowe mają prawo wydać ją dopiero np. po trzech lub czterech miesiącach, jednak nie później niż do upływu szóstego miesiąca od złożenia wniosku.
Ważny jest status kontrahenta
Biorąc pod uwagę brzmienie znowelizowanych przepisów, a także uzasadnienie ministra finansów co do celu ich wprowadzenia, niezależnie od wysokości i charakteru wypłaty, aby skorzystać z niższej stawki lub zwolnienia z podatku u źródła (zarówno w chwili wypłaty należności, jak i w drodze wniosku o zwrot podatku), należy udowodnić posiadanie przez odbiorcę płatności statusu jej rzeczywistego właściciela.
Możliwość przypisania odbiorcy płatności wszystkich cech rzeczywistego właściciela powinna zostać poparta jednoznacznymi dowodami. Mogą one wynikać nie tylko z ustaleń umownych bezpośrednio dotyczących wypłacanej należności, ale także z innych dokumentów źródłowych otrzymanych przez odbiorcę należności, jego wyjaśnień lub oświadczeń. W przypadku niektórych rodzajów płatności pomocne okaże się wykazanie, który podmiot faktycznie kreuje wartość dodaną świadczenia, za które następuje zapłata. Również ustalenie charakteru tytułu prawnego do otrzymywanej płatności oraz jego pochodzenia może przyczynić się do uznania danego podmiotu za rzeczywistego właściciela.
Autor jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego