Specjalne, zharmonizowane etykiety paliwowe wprowadza dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE. Mają one pomóc konsumentowi w wyborze paliwa odpowiedniego dla jego pojazdu. Konsument po prostu dopasuje paliwo do naklejki na swoim samochodzie.
Kółko, kwadrat lub romb
Etykieta paliwowa składać się będzie ze znaku identyfikacyjnego dla danego rodzaju paliwa oraz informacji wewnątrz tego znaku o maksymalnej zawartości biokomponentów w paliwie zalecanym do użycia w pojeździe wyposażonym w nową etykietę. Każdy rodzaj paliwa będzie miał swoje oznaczenie:
- benzyna będzie oznaczona kółkiem i wpisaną w nie literą E (etanol) wraz z wyrażoną liczbowo maksymalną ilością etanolu zalecaną do użycia w danym pojeździe, np. E5, E10, E85. Takie oznaczenie będzie również odpowiednio umieszczone na pompie paliwa w dystrybutorze. "E5" oznacza, że w pojeździe można stosować benzynę zawierającą do 5 proc. etanolu, zaś "E10" oznacza, że w pojeździe można stosować benzynę zawierającą do 10 proc. etanolu.
- olej napędowy będzie miał znak kwadratu z literą B (biodiesel) oraz maksymalną ilością biodiesla dopuszczalną do użycia w danym pojeździe; takie oznaczenie będzie również odpowiednio umieszczone na pompie paliwa w dystrybutorze. Znak "B7" oznacza, że w pojeździe można stosować olej napędowy zawierający do 7 proc. biodiesla, zaś "B10" - że w pojeździe można stosować olej napędowy zawierający do 10 proc. biodiesla. "B" dla "biodiesla" to skrótowy sposób pokazania, jaki maksymalny procentowy poziom biodiesla w postaci estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) może zawierać olej napędowy, oznaczony danym znakiem.
- kwadrat to także znak dla parafinowego oleju napędowego XTL, wytwarzanego z surowców odnawialnych lub kopalnych innych niż ropa naftowa, w procesie syntezy lub hydrorafinacji, a którego skład jest prawie identyczny z tradycyjnym olejem napędowym, uzyskiwanym z ropy naftowej.