Na pytania odpowiadają Krzysztof Jakubowski, przewodniczący Sekcji Agencji Opieki (SAZ), wiceprezes InterKadra sp. z o.o., Magdalena Chochowska, radca prawny General Counsel Promedica24 i Joanna Torbé, adwokat, Kancelaria Adwokacka Joanna Torbé & Partnerzy
Kto powinien zapoznać się z nowymi przepisami? Kogo dotyczą?
Krzysztof Jakubowski: Ustawa z 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług to krajowa implementacja Dyrektywy 2014/67/UE i jako taka dotyczy w największym zakresie pracodawców delegujących swoich pracowników na teren RP, a nie odwrotnie, co bardzo często bywa mylone. Niemniej jednak w pewnym zakresie dotyka ona również rodzimych przedsiębiorców, delegujących pracowników poza granice kraju. Obowiązkiem wynikającym z ustawy jest konieczność udzielenia przez Państwową Inspekcję Pracy odpowiedzi na zapytanie w sprawie wszelkich informacji, które mogą być pomocne kontrolującym polskich przedsiębiorców jednostkom administracji krajów przyjmujących. Ponadto na mocy nowych przepisów PIP uzyskała dodatkowe uprawnienia kontrolne – do występowania do właściwego organu innego państwa członkowskiego z uzasadnionym wnioskiem o przeprowadzenie działań kontrolnych wobec pracodawców delegujących pracowników z Polski do innych państw członkowskich oraz do przeprowadzenia, na wniosek organów zagranicznych, działań kontrolnych wobec pracodawców delegujących pracowników na terytorium Polski.
Joanna Torbé: Nie należy też zapominać, że w zakresie obowiązku informacyjnego ustawa dotyczy nie tylko tych, którzy delegują. Zgodnie z nowymi przepisami PIP może zwrócić się z zapytaniem do każdego przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Dlatego w zakresie obowiązku informacyjnego dotyczy wszystkich prowadzących działalność i nie jest wykluczone, że PIP będzie zwracał się do polskich kontrahentów czy klientów firm delegujących.
O co może pytać Inspekcja?