Nieprzyznanie dotacji firmie uda się zakwestionować przed sądem

Firma może dostać środki unijne na zakup nowoczesnych maszyn, dzięki którym zacznie się rozwijać. Musi jednak wykazać, że dzięki nim w przedsiebiorstwie dojdzie do stosowania innowacyjnych metod prowadzenia działalności gospodarczej.

Publikacja: 12.07.2017 05:50

Nieprzyznanie dotacji firmie uda się zakwestionować przed sądem

Foto: 123RF

Przedsiębiorca Henryk P. nie otrzymał środków unijnych na zakup innowacyjnych maszyn, urządzeń oraz na wykonanie placu manewrowego. Złożył więc protest do Zarządu Województwa Świętokrzyskiego.

Podręcznik Oslo

W skardze Henryk P. powołał się na definicję innowacji produktowej, procesowej, organizacyjnej, określonej w podręczniku OECD „Podręcznik Oslo". Wskazał, że po zakupie maszyn ulegnie zmianie organizacja pracy w firmie poprzez zmianę procesu wykonania usługi, powstaną nowe trzy stanowiska pracy dla operatorów maszyn i urządzeń, wyeliminowane zostaną przestoje pracy. Ponadto praca jednej dziewięcioletniej koparki zostanie zastąpiona trzema innowacyjnymi mikrokoparkami. Ponadto Henryk P. planuje zakup urządzenia przeciskowego, którego nie posiada. Zarząd województwa nie uwzględnił protestu. Tłumaczył, że wspierane są przede wszystkim projekty wprowadzające na rynek innowacyjne produkty (usługi) lub procesy w skali ponadregionalnej.

W ocenie zarządu urządzenia, które chce kupić Henryk P. są powszechnie znane i używane. Pomimo, że zakłada on zakup udoskonalanej wersji koparki, nie spowoduje ona wprowadzenia w przedsiębiorstwie ulepszonych metod świadczenia usług w stosunku do dotychczasowych. Nie ma zatem podstaw do uznania, że zakres nowych, planowanych usług świadczonych przez wnioskodawcę, będzie w szczególny sposób wyróżniać się w stosunku do usług świadczonych przez inne firmy z tej branży w powiecie kieleckim.

Zarząd przypomniał, że weryfikacja innowacyjności następuje w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie, jak również o opinię o innowacyjności i inne dokumenty potwierdzające innowacyjność projektu (publikacje naukowe, dokumentacje patentowe, wyniki badań, internetowe bazy danych). W ocenie zarządu załączonego do wniosku oświadczenia autoryzowanego przedstawiciela dystrybutora lekkiego sprzętu budowlanego, nie można traktować jako opinii o innowacyjności.

Zarząd podtrzymał stanowisko, że Henryk P. nie wykazał dostatecznie zakresu innowacji planowanych inwestycji.

To super maszyny

Henryk P. złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. Wskazał, że ulepszone, innowacyjne metody i usługi jego firmy szczególnie będą wyróżniać się wśród usług innych firm. Jednocześnie nie zgodził się ze stanowiskiem zarządu co do dołączonego w sprawie materiału dowodowego w postaci oświadczenia autoryzowanego przedstawiciela firmy. W ocenie strony ocena projektu została przeprowadzona w sposób naruszający prawo. Naruszenie to miało istotny wpływ na wynik oceny. Zarząd nie rozważył dostatecznie i logicznie całości zgromadzonego materiału. Oceny kryterium są błędne i niewłaściwe. Nie powinno budzić wątpliwości, że na wyższą ocenę zasługuje projekt, którego realizacja jest innowacyjna w istotny sposób ulepszająca oferowane usługi, przy uwzględnieniu specyfiki branży i wprowadzeniu nowoczesnych maszyn. Wnioskodawca wskazał właściwie, co należy rozumieć pod pojęciem innowacji.

Henryk P. zarzucił również, że zarząd nie zapewnił w trakcie konkursu przejrzystości reguł stosowanych przy ocenie projektu. Jak wynika z art. 26 ust 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju ocena projektów powinna być dokonywana z uwzględnieniem zasad równego dostępu do pomocy wszystkich kategorii beneficjentów w ramach programu oraz zapewnienia przejrzystości reguł stosowanych przy ocenie projektu.

Tymczasem wynik oceny projektu nie został należycie uzasadniony, nie wyjaśniono dostatecznie okoliczności, które zdecydowały o braku przyznanej liczby punktów w ramach poszczególnych kryteriów. Instytucja błędnie dokonała oceny merytorycznej.

Racja po stronie firmy

WSA uznał, że skarga jest zasadna. Jego zdaniem ocena projektu i rozstrzygnięcie protestu naruszyły zasady przejrzystości oraz rzetelności, a zatem zasadę równego dostępu do pomocy.

Istotą oceny, jak i rozstrzygnięcia protestu pozostaje wykazanie, dlaczego projekt zasługuje albo nie zasługuje na dofinansowanie w odniesieniu do przyjętych kryteriów oceny w konkursie. W najbardziej rozpowszechnionej procedurze polegającej na przyznawaniu określonej punktacji za poszczególne kryteria rzeczą instytucji zarządzającej jest wskazać, jakie okoliczności przemawiały za taką a nie inną punktacją, czy jej brakiem, tak - by z punktu widzenia zasad konkursowych - podana informacja była przejrzysta i poddawała się weryfikacji.

Zarząd podtrzymał stanowisko, że Henryk P. nie wykazał dostatecznie zakresu innowacji planowanych inwestycji, ponieważ planowane do zakupu w ramach projektu urządzenia (3 minikoparki, urządzenie przeciskowe kret, sprężarka) są powszechnie znane i używane. Nie spowodują one wprowadzenia w przedsiębiorstwie ulepszonych metod świadczenia usług w porównaniu do dotychczas świadczonych.

Zdaniem WSA, skoro ocena projektu następuje na podstawie dokumentacji konkursowej, to obowiązkiem zarządu było odnieść się do wszystkich faktów w niej wskazanych, a dotyczących spornego kryterium, tak aby wynik tej oceny odpowiadał wymogom zakreślonym art. 37 ust. 1 ustawy wdrożeniowej.

Henryk P. w biznesplanie wskazał, że ulepszone, innowacyjne metody i usługi jego firmy szczególnie będą wyróżniać się w stosunku do usług innych firm przy uwzględnieniu specyfiki branży i wprowadzeniu nowoczesnych maszyn. Zaznaczył, że innowacyjność projektowanej usługi wykonywania gazociągów i przyłączy gazowych oraz procesu świadczenia usługi, jest innowacją stosowaną od 2015 r., ponieważ wykorzystywane w procesie usługowym maszyny - minikoparki są innowacją wdrożoną od 2015 r.

Henryk P. wskazał, że jego firma wprowadzi na rynek znacząco ulepszoną usługę wykonywania gazociągów i przyłączy gazowych, które przy zastosowaniu innowacyjnych technologii i procesów, stanowią o jej nowej jakości. Oznacza to skrócenie czasu wykonania usługi, podniesienie jej ekonomicznej efektywności.

Ponadto w siedzibie firmy zostanie utwardzony plac manewrowy o powierzchni 500 mkw. Rozwiązanie takie pozwoli na swobodny i sprawny przejazd maszyn i wyjazd do klienta.

WSA przywołał definicję pojęcia ,,innowacji" z „Podręcznika Oslo", zgodnie z którą przez innowację należy rozumieć wprowadzenie do praktyki w gospodarce nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu (towaru lub usługi), procesu, marketingu lub organizacji.

Z definicji wynika, że innowacyjność to takie właśnie rozwiązanie, które zamierza wprowadzić skarżący w odniesieniu do planowanych usług. Poprzez zakup innowacyjnego sprzętu skarżący będzie świadczył nowe usługi znacząco ulepszone w w stosunku do usług dotychczasowych. W biznesplanie wnioskodawca wskazał na istotne różnice pomiędzy usługami dotychczas świadczonymi a planowanymi do wdrożenia, do których zarząd się nie odniósł w ocenie merytorycznej projektu.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 25 maja 2017 r.

sygnatura akt: I SA/Ke 256/17

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: r.krupa@rp.pl

Przedsiębiorca Henryk P. nie otrzymał środków unijnych na zakup innowacyjnych maszyn, urządzeń oraz na wykonanie placu manewrowego. Złożył więc protest do Zarządu Województwa Świętokrzyskiego.

Podręcznik Oslo

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów