Jest to główny cel aktualizacji dyrektywy unijnej, ponieważ dotychczas zarzucano, że ich ochrona pozostawała niekiedy iluzoryczna. Klienci podnosili, że produkty im oferowane były niedostosowane do ich potrzeb i wiedzy. Wiele takich sporów zostało zakończonych na drodze sądowej i niejednokrotnie to klientom sąd przyznawał rację. Ponad dziesięć lat temu uczestnicy rynku finansowego pełni obaw obserwowali jak prawodawca unijny wprowadza regulację, dotyczącą rynków instrumentów finansowych. Minęła dekada, a rynek finansowy już przygotowuje się do jej aktualizacji. Wśród wielu zmian, jakie wprowadza nowy MiFID2, jeden element pozostał stały – obawy uczestników rynku przed tym, co nadchodzi.
Pakiet MiFID2/MiFIR, na który składają się Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 roku („MiFID2") oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 roku („MiFIR"), ma być stosowany od 3 stycznia 2018 roku, ale wiele podmiotów już od dawna przygotowuje się, żeby spełnić wszystkie nałożone na nie obowiązki. A zmian jest wiele, począwszy od struktury rynków, obowiązków związanych z oferowaniem produktów klientom, dodatkowych wymogów informacyjnych i ograniczeń związanych z doradztwem na rzecz klientów, skończywszy na rozszerzonych obowiązkach raportowych i zwiększonej roli organów państwowych.
Klient będzie lepiej chroniony
Jakie zmiany nas czekają? Przede wszystkim zwiększa się ochrona inwestorów, w szczególności tzw. klientów detalicznych, czyli tych, o mniejszej wiedzy i doświadczeniu w zakresie korzystania z produktów i usług finansowych. Jest to główny cel aktualizacji dyrektywy, ponieważ dotychczas zarzucano, że ochrona zapewniona przez MiFID pozostawała niekiedy iluzoryczna. Klienci podnosili, że produkty im oferowane były niedostosowane do ich potrzeb i wiedzy. Wiele takich sporów zostało zakończonych na drodze sądowej i niejednokrotnie to klientom sąd przyznawał rację.
Negatywne doświadczenia doprowadziły do tego, że w nowej regulacji prawodawca unijny poszerzył nałożone na firmy inwestycyjne obowiązki informacyjne wobec klientów. MiFID2 wprowadza zasadę udzielania klientom wszelkich informacji na temat oferowanego im produktu tak, aby umożliwić zrozumienie jego złożoności oraz wiążących się z nim ryzyk. Decyzja inwestycyjna musi zostać podjęta świadomie, a oferowany produkt dopasowany do wiedzy i doświadczenia klienta.
Klient będzie również każdorazowo informowany o wszelkich kosztach i opłatach, związanych ze świadczonymi na jego rzecz usługami finansowymi. Zwiększy to transparentność rynku, a klientom ułatwi porównanie ofert poszczególnych firm inwestycyjnych.