Blik bije kolejne rekordy w czasie pandemii

Polska aplikacja do płatności staje się jeszcze bardziej popularna. Na koniec czerwca z Blika aktywnie korzystało 5,42 mln użytkowników, czyli prawie połowa wszystkich osób, które mają aplikacje mobilne banków.

Aktualizacja: 20.08.2020 12:59 Publikacja: 20.08.2020 12:57

Blik bije kolejne rekordy w czasie pandemii

Foto: Adobe Stock

W II kwartale użytkownicy Blika zrealizowali 97,4 mln transakcji, o ponad 7 milionów transakcji więcej niż w całym 2018 r. Tradycyjnie najwięcej transakcji realizowanych było w internecie – było ich aż 73 mln – to 110 proc. więcej niż rok temu i o 27 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach roku. Płatności w sieci to trzy czwarte wszystkich transakcji.

- Pandemia przeniosła handel do sieci, a tam Blik jest metodą płatności pierwszego wyboru z uwagi na szybkość, wygodę i bezpieczeństwo płatności. Odnotowaliśmy także ogromny wzrost liczby przelewów na numer telefonu. Polacy coraz chętniej rozliczają się bezgotówkowo, co jest bardzo ważne w czasie zagrożenia koronawirusem - mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora Blika.

Użytkownicy zrealizowali w II kwartale 10,6 mln przelewów na numer telefonu Blik – to wzrost o 47 proc. w stosunku do pierwszych trzech miesięcy roku i blisko 200 proc. rok do roku. Liczba transakcji w tradycyjnych terminalach płatniczych wzrosła o 20 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem – było ich 8,4 mln (to 68 proc. więcej rok do roku). Odchodzenie od obrotu gotówkowego w czasie pandemii widać również po spadku liczby wypłat z bankomatów. Takich transakcji było 5,5 mln, czyli o 8 proc. mniej niż rok temu.

Średnia liczba transakcji dziennie w II kwartale przekroczyła milion, a rekordowego dla kwartału dnia było ich ponad milion trzysta (1327 tys.). W porównaniu do I kwartału roku wzrosła średnia kwota transakcji i wynosiła 135 zł (o 5 zł więcej niż w poprzednim kwartale). Pojedyncza wypłata z bankomatu wyniosła średnio 570 zł (w stosunku do 516 zł w pierwszych trzech miesiącach roku) – użytkownicy wypłacali pieniądze rzadziej, ale pobierali wyższe kwoty. Łączna wartość wszystkich transakcji Blikiem w kwietniu, maju i czerwcu to ponad 13 miliardów zł – o 28 proc. więcej niż w pierwszym kwartale.

PSP sprawdził, ile osób korzysta z szybkich płatności mobilnych. Przyjęto, że aktywnym użytkownikiem jest osoba, która zrealizuje przynajmniej jedną transakcję w miesiącu. Nie brano pod uwagę użytkowników, którzy wykonywali wyłącznie przelewy na numer telefonu, nie korzystając z innych kanałów płatności Blikiem. Na koniec drugiego kwartału z Blika korzystało aktywnie 5,42 mln osób. To 67 proc. więcej niż rok wcześniej. Dziś już blisko co drugi użytkownik bankowych aplikacji mobilnych w Polsce płaci Blikiem.

W ciągu roku liczba osób, które deklarują korzystanie z Blika wzrosła o 9 p.p. do poziomu 28 proc. – wynika z badania KANTAR, przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie 2400 Polaków. To najwyższy wynik wśród bezgotówkowych systemów płatności. Wyższy nawet niż płatności zbliżeniowe telefonem. Blik jest także bardzo chętnie polecanym sposobem płatności. Skłonność do polecania usługi przez jej użytkowników (wskaźnik NPS) dla Blika kształtuje się na poziomie 57 punktów. Dla porównania – średnia dla rynku bankowego w Polsce w drugim kwartale to 18 punktów.

Możliwość skorzystania z Blika w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Udziałowcami spółki PSP są: Alior, Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. Z Blika mogą korzystać też klienci Getin Noble Banku, Pekao, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Bankowe i banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej, a także w Banku BPS i bankach spółdzielczych Grupy BPS (nie mają go jedynie m.in. Citi Handlowy i Pocztowy).

W II kwartale użytkownicy Blika zrealizowali 97,4 mln transakcji, o ponad 7 milionów transakcji więcej niż w całym 2018 r. Tradycyjnie najwięcej transakcji realizowanych było w internecie – było ich aż 73 mln – to 110 proc. więcej niż rok temu i o 27 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach roku. Płatności w sieci to trzy czwarte wszystkich transakcji.

- Pandemia przeniosła handel do sieci, a tam Blik jest metodą płatności pierwszego wyboru z uwagi na szybkość, wygodę i bezpieczeństwo płatności. Odnotowaliśmy także ogromny wzrost liczby przelewów na numer telefonu. Polacy coraz chętniej rozliczają się bezgotówkowo, co jest bardzo ważne w czasie zagrożenia koronawirusem - mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora Blika.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Co się dzieje z cenami złota? Ma być jeszcze drożej
Finanse
Blisko przesilenia funduszy obligacji długoterminowych
Finanse
Babciowe jeszcze w tym roku. Ministerstwo zapewnia, że ma środki
Finanse
Wschodzące gwiazdy audytu według "Rzeczpospolitej"
Finanse
Szanse i wyzwania na horyzoncie