Innowacyjne rozwiązanie w transporcie multimodalnym

Cyfryzacja łańcucha dostaw znakomicie ułatwia transport multimodalny. Problemem jest udana informatyzacja.

Publikacja: 22.10.2020 20:00

Problem wdrażania rozwiązań cyfrowych został zbadany w raporcie Capgemini, który wskazuje, że 86 proc. projektów cyfryzacji łańcucha dostaw nie zostaje sfinalizowanych. Menedżer ds. standardów GS1 w TSL w GS1 Polska Agata Horzela przyznaje, że firmy podchodzą bardzo entuzjastycznie do projektów cyfryzacji.

Szybki zwrot z inwestycji

Przedsiębiorcy zwracają szczególną uwagę na zwrot z inwestycji (ROI), utrzymujący się średnio na poziomie 18 proc. To oznacza istotną redukcję kosztów (na co wskazuje aż 77 proc. badanych) i wzrost przychodów (56 proc.), które stanowią główne cele cyfryzacji łańcucha dostaw. – Dodatkową zaletą takich projektów jest szybka amortyzacja inwestycji w automatyzację, trwająca z reguły do 12 miesięcy – podkreśla Horzela.

Zastrzega jednak, że w drodze do celu mogą pojawić się problemy. – W wielu przypadkach wyzwania mogą dotyczyć przestarzałej infrastruktury IT, braku dostępu do sieci w strefach produkcyjnych i magazynowych. Kolejną barierą są ograniczenia organizacyjne, szczególnie widoczne w przypadku korporacji lub zbyt dużej ilości oddziałów firmy, co znacznie utrudnia aplikację zmian w obrębie całej organizacji – wymienia Horzela.

Głównym problemem, według raportu, jest jednak zbytnie rozproszenie inwestycji oraz trudność we wdrażaniu projektów pilotażowych na dużą skalę. Badane organizacje miały średnio 29 projektów cyfryzacji łańcucha dostaw w fazie projektowania, weryfikacji poprawności koncepcji lub w fazie pilotażowej.

Skupić się na projekcie

Tylko 14 proc. z nich z powodzeniem wdrożyło przynajmniej jedną z tych inicjatyw w kilku miejscach lub w całej firmie. Jednakże wśród firm, które z powodzeniem zrealizowały taki projekt, 94 proc. dostrzega, że ich wysiłki zostały nagrodzone spodziewanym wzrostem obrotów. Firmy te zarządzają średnio sześcioma projektami w fazie analizy pomysłu – mają ich niemal dwa razy mniej niż organizacje, które poniosły porażkę przy wprowadzaniu cyfryzacji na szeroką skalę. Wniosek jest prosty – skupienie na mniejszej ilości projektów gwarantuje lepsze wyniki.

Jak wskazuje Capgemini, sukcesowi sprzyja również jednoznaczna procedura oceny powodzenia projektów pilotażowych, a także jasne kryteria ustalania priorytetów inwestycyjnych. Do odpowiedniego wdrożenia mechanizmów cyfryzacji łańcucha dostaw potrzebne jest przede wszystkim obranie ukierunkowanego i długofalowego podejścia.

Jednoznaczne dane

Niezbędne jest także uporządkowanie danych oraz ich jednoznaczność. W tym zakresie pomocne są kody paskowe, czyli standard GS1. – Jestem przekonany, że standaryzacja staje się niezbędnym wymogiem, gwarantem jakości procesu i obsługi. Po wdrożeniu jednolitego standardu utrzymanie, dbanie o infrastrukturę i dalsze rozbudowywanie jej staje się o wiele łatwiejsze niż wcześniej – zapewnia zastępca dyrektora ds. Logistyki w firmie Maspex Dariusz Smaza.

Standard GS1 daje możliwość tworzenia bezpośrednich powiązań pomiędzy fizycznym przepływem towarów a informacjami, które tych towarów dotyczą.

- Artykuł powstał w ramach dodatku promocyjno-informacyjnego Transport i Biznes.

Problem wdrażania rozwiązań cyfrowych został zbadany w raporcie Capgemini, który wskazuje, że 86 proc. projektów cyfryzacji łańcucha dostaw nie zostaje sfinalizowanych. Menedżer ds. standardów GS1 w TSL w GS1 Polska Agata Horzela przyznaje, że firmy podchodzą bardzo entuzjastycznie do projektów cyfryzacji.

Szybki zwrot z inwestycji

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko