Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny

Za węgłem czai się stary-nowy wynalazek cen dynamicznych, które zmieniają się wraz z pulsującym popytem – pisze publicysta ekonomiczny.

Publikacja: 27.03.2024 04:30

Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny

Foto: Adobe Stock

Ceny dynamiczne to narzędzie stare, bo od dawna kupujemy tak bilety lotnicze, wakacje czy przejazdy uberem. Nowe, bo w obecnej odsłonie cenami miałyby sterować algorytmy, co wywołuje gniew konsumentów.

Ich wzburzenie odczuł w lutym Kirk Tanner, CEO amerykańskiej sieci restauracji z jedzeniem na szybko Wendy’s, który zapowiedział wdrożenie do końca 2025 r. elektronicznych tablic z menu. Niby nic nowego, takie tablice używane są także w Polsce. Prezes Tanner zasugerował jednak, że do sterowania nimi zaprząc chce sztuczną inteligencję, co umożliwi dynamiczne zmiany cen (dynamic pricing), znane też jako surge pricing, gdzie surge oznacza nic innego jak zwyżkę. Amerykanie stali się chyba równie podejrzliwi jak Polacy, więc zwęszyli w tym zapowiedź wyższych cen hamburgerów w porze lunchu i droższych mrożonych deserów Frosty latem, gdy dręczą upały.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Patronat Rzeczpospolitej
Naukowcy też zadbają o bezpieczeństwo polskiego przemysłu obronnego
Ekonomia
E-Doręczenia: cyfrowa przyszłość listów poleconych
Patronat Rzeczpospolitej
Silna gospodarka da Polsce bezpieczeństwo
Ekonomia
Sektor farmaceutyczny pod finansową presją ustawy o KSC
Ekonomia
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę