Polscy producenci porażeni atakiem koronawirusa

Rozprzestrzenianie się epidemii koronawirusa na świecie oznacza problemy dla większości krajowych firm produkcyjnych.

Publikacja: 18.03.2020 20:00

Polscy producenci porażeni atakiem koronawirusa

Foto: Adobe Stock

Z powodu rozprzestrzeniania się epidemii w Europie większość koncernów samochodowych zdecydowała o czasowym wstrzymaniu produkcji w swoich europejskich zakładach. Będzie to stanowić nie lada wyzwanie dla polskich poddostawców części i podzespołów.

Dostawy części wstrzymał już Boryszew. – Producenci części mają przed sobą trudny okres, ponieważ większość fabryk w Europie już zawiesiła produkcję i nie ma komu dostarczać części – wskazuje Krystian Brymora, dyrektor działu analiz w DM BDM.

Wielton, największy krajowy producent naczep i przyczep, wstrzymał produkcję we francuskiej fabryce i mocno ograniczył działalność we Włoszech. Bez większych zakłóceń funkcjonuje zakład w Wieluniu. – Produkcja i sprzedaż są prowadzone w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Rosji. Prowadzimy również sprzedaż na rynku CEE. Monitorujemy sytuację w poszczególnych krajach i jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi spółkami. Na bieżąco reagujemy na zmiany. We włoskiej spółce Viberti Rimorchi produkcja i sprzedaż są silnie ograniczone ze względu na ogólną sytuację panującą w tym kraju. We Francji, w spółce Fruehauf, zastosowaliśmy się do wytycznych rządu dotyczących wszystkich producentów i czasowo wstrzymaliśmy produkcję w naszym zakładzie. Jednak sprzedaż i obsługa klienta nadal funkcjonują. Klienci są informowani o bieżącej sytuacji. Nie widzimy, aby zamówienia były anulowane, są jedynie przesuwane w czasie – wyjaśnia Mariusz Golec, prezes Wieltonu.

Oczekiwany spadek popytu na pewno uderzy w spółki czerpiące znaczną część przychodów ze sprzedaży na rynki Europy Zachodniej, gdzie z dnia na dzień przestały pracować nie tylko fabryki, ale i sklepy, będące istotnym kanałem sprzedaży krajowych spółek. Amica – w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa – ocenia, że największe wyzwania dla grupy będzie generowała sytuacja w zakresie popytu, i spodziewa się przynajmniej czasowego spadku sprzedaży w kanale tradycyjnym na europejskim rynku AGD. Problem dostrzegł też producent mebli Forte, który spodziewa się negatywnego wpływu na wyniki finansowe grupy w I i II kwartale 2020 r.

– Branża meblarska znalazła się w bardzo trudnej sytuacji, bo Niemcy, dokąd eksportujemy większość naszych mebli, ograniczają funkcjonowanie sklepów wielkopowierzchniowych. Przy wysokich kosztach pracy nie uniknie się w tej branży zwolnień, a sektor jest również mocno zadłużony – wskazuje Brymora.

Z powodu rozprzestrzeniania się epidemii w Europie większość koncernów samochodowych zdecydowała o czasowym wstrzymaniu produkcji w swoich europejskich zakładach. Będzie to stanowić nie lada wyzwanie dla polskich poddostawców części i podzespołów.

Dostawy części wstrzymał już Boryszew. – Producenci części mają przed sobą trudny okres, ponieważ większość fabryk w Europie już zawiesiła produkcję i nie ma komu dostarczać części – wskazuje Krystian Brymora, dyrektor działu analiz w DM BDM.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika