Grudziądz stawia na hybrydy

Volvo podpisało umowę z Grudziądzem na dostawę hybryd plug-in i instalację w mieście stacji ładowania autobusów. To już drugie w tym roku - po Inowrocławiu - zamówienie na takie pojazdy w Polsce.

Aktualizacja: 27.07.2018 10:10 Publikacja: 27.07.2018 10:04

Volvo 7900 Electric Hybrid na ulicach Värnamo

Volvo 7900 Electric Hybrid na ulicach Värnamo

Foto: materiały prasowe

Na ulice Grudziądza trafi siedem ekobusów Volvo 7900 Electric Hybrid, które wyposażone będą m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania smartfonów, bezprzewodowy internet WiFi, czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania. W ramach rozstrzygniętego pod koniec czerwca przetargu uruchomione zostaną też dwie stacje szybkiego ładowania na trasie autobusów oraz siedem urządzeń do wolnego ładowania w zajezdni.

Czytaj także: Rząd otwiera worek z pieniędzmi na ekobusy dla mias

Ładowanie w trzy minuty

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do Polskich miast. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich porusza się autobus), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocą w zajezdni.

Elektryczne hybrydy zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do nawet 90 proc. Dla porównania, tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych. Co więcej, jak tłumaczy nam Marek Gawroński, wiceprezes ds. relacji publicznych w Volvo Polska, w przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy.

Autobus w centrum handlowym

– System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast – wylicza Gawroński.

Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące. Jak twierdzi Małgorzata Durda, dyrektor ds. sprzedaży autobusów w Volvo Polska, pozwala to na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. – Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin. Autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej, gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie – dodaje.

Grudziądz wcześniej miał możliwość testowania tego typu pojazdów. Teraz wprowadzi je do taboru. Prezydent miasta Robert Malinowski, liczy, że to nie ostatnia tego typu inwestycja. – Dzięki realizacji projektu współfinansowanego ze środków unijnych zyskamy nie tylko nowoczesne pojazdy, stacje ładowania, ale planujemy również przebudowę trzech ulic – wyjaśnia Malinowski.

Robota polskich inżynierów

Autobusy trafią do Grudziądza w ciągu dziewięciu miesięcy od daty złożenia zamówienia - bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo. Pojazdy te projektowane są w całości przez polskich inżynierów i produkowane seryjnie od 2010 r.

W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą już we Wrocławiu, Sosnowcu (tu jest największa flota 35 takich autobusów), Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie. Ostatnio firma wygrała przetargi na dostawę do Krakowa, Jeleniej Góry, Białegostoku i Krosna. Tego typu pojazdy Volvo dostarcza również do miast w Danii, Wlk. Brytanii, Holandii, Norwegii czy Singapuru. Na całym świecie Volvo sprzedało do tej pory ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

Na ulice Grudziądza trafi siedem ekobusów Volvo 7900 Electric Hybrid, które wyposażone będą m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania smartfonów, bezprzewodowy internet WiFi, czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania. W ramach rozstrzygniętego pod koniec czerwca przetargu uruchomione zostaną też dwie stacje szybkiego ładowania na trasie autobusów oraz siedem urządzeń do wolnego ładowania w zajezdni.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika