Tradycyjne smaki i nowe wyzwania

E. Wedel: Najsilniejsza czekoladowa marka w Polsce ma już prawie 170 lat.

Aktualizacja: 31.10.2018 02:03 Publikacja: 31.10.2018 00:25

Tradycyjne smaki i nowe wyzwania

Foto: materiały prasowe

Kto nie zna pianek Ptasie Mleczko®, Mieszanki Wedlowskiej, Torcika Wedlowskiego czy czekolady tej firmy? Chyba każdy warszawiak wie, że przy ulicy Szpitalnej istnieje słynny sklep Wedla i pijalnia czekolady. Bywali w niej Henryk Sienkiewicz i Bolesław Prus.

E.Wedel, marka należąca do międzynarodowej Grupy LOTTE, to najsilniejsza czekoladowa marka w Polsce, od prawie 170 lat dostarczająca czekolady najlepszej jakości, niosąca dziecięcą radość dzięki najwyższej jakości produktom.

Flagowy produkt Wedla – Ptasie Mleczko® – należy do najstarszych polskich słodyczy. Jego historia sięga 1936 r. Marka ma więc ponad 80 lat. To obecnie lider w segmencie pianek w czekoladzie (64-proc. udział w rynku). Aż 90 proc. Polaków zna Ptasie Mleczko®, a 15 proc. wskazuje, że to ich ulubiona marka w kategorii pralin, czekoladek i pianek.

W portfolio marki znajdują się także m.in.: Mieszanka Wedlowska, czekolady, ciastka, wafle i batony, Torciki Wedlowskie, żelki i cukierki. Czekolady gorzkie E. Wedel są produkowane ze specjalnie dobieranych, wyrazistych w smaku ziaren kakao z Ghany.

Firma LOTTE Wedel wciąż szuka nowych rozwiązań. Pod koniec 2017 r. w jej ofercie pojawiły się pianki Ptasie Mleczko® specjalnie dekorowane na Boże Narodzenie, walentynki czy Wielkanoc. Produkcja takich dekorowanych pianek na masową skalę jest innowacją na rynku światowym (do tej pory były sprzedawane wyłącznie praliny dekorowane ręcznie).

LOTTE Wedel stale poszerza portfolio o nowe produkty: kremy do smarowania, żelki, ciastka czy cukierki wychodząc poza kategorię czekoladową. Ostatnio firma wkroczyła w dwa nowe segmenty rynku: lodów (Lody Ptasie Mleczko®) i żywności funkcjonalnej (linia batonów TAK PROSTO).

Wedlowskie produkty można znaleźć w ponad 60 krajach. Obecnie kluczowymi rynkami są: USA, Kanada i Wielka Brytania.

Wedel to z jednej strony firma z wieloletnią tradycją, z drugiej – organizacja, która funkcjonowała w strukturach kilku gigantów świata korporacyjnego (PepsiCo, Cadbury, Kraft). Obecnie, od ośmiu już lat, to powrót do zarządzania lokalnego, silnie wspieranego kapitałowo przez grupę LOTTE. Wedel to unikalna kombinacja autonomii działającej w ramach specyfiki danego rynku, bazująca na najlepszych praktykach międzynarodowych.

– Wedel to także dziecięca radość, którą podkreślamy nie tylko w naszych kampaniach, ale także we wszystkim, co robimy. Właśnie dzięki temu wyróżnia nas atmosfera pracy, wynikająca z wiary we współpracę pomiędzy działami oraz ogromnej dumy z naszej marki i historii, którą reprezentujemy – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, kierownik komunikacji korporacyjnej LOTTE Wedel.

Ważne daty z historii Wedla

1851: Karol Wedel przy ul. Miodowej 12 otwiera własny sklep, a przy nim parową fabrykę czekolady pod nazwą: Parowa Fabryka Czekolady p.f. „C. E. Wedel".

1872: Karol Wedel jako prezent ślubny przekazuje synowi Emilowi fabrykę czekolady.

1894: sklep zostaje przeniesiony na ul. Szpitalną. W przyszłości stanie się Pijalnią Czekolady E. Wedel o nazwie Staroświecki Sklep, która funkcjonuje do dziś.

1923: fabrykę po ojcu przejmuje Jan Wedel – innowator, społecznik i filantrop.

1926: na zlecenie Jana Wedla powstaje jedna z najpopularniejszych grafik reklamowych w Polsce – sylwetka chłopca na zebrze dźwigającego na plecach tabliczki wedlowskiej czekolady (patrz obok>). Autorem był włoski malarz i karykaturzysta Leonetto Cappiello, uznawany za ojca współczesnej sztuki plakatu i reklamy.

1936: rozpoczęcie produkcji pianek Ptasie Mleczko® – innowacyjnego produktu, obecnie z ponad 80-letnią historią.

1931–1936: przeniesienie fabryki na ul. Zamoyskiego – działa tam do dziś.

II wojna światowa: fabryka produkuje tylko na rzecz okupanta. Jednocześnie Jan Wedel organizuje tajne komplety i wydaje żywność dla mieszkańców Warszawy.

1949: fabryka staje się własnością państwa i zmienia nazwę na Zakłady Przemysłu Cukierniczego im. 22 Lipca d. E. Wedel.

1989: powrót do nazwy E. Wedel i rozpoczęcie procesu prywatyzacji. Wedel był pierwszą sprywatyzowaną dużą polską firmą.

1991–2010: E. Wedel jest własnością kolejno: PepsiCo, brytyjskiej marki Cadbury Schweppes i amerykańskiego koncernu spożywczego Kraft Foods.

Wrzesień 2010: E. Wedel staje się częścią japońskiej Grupy LOTTE – międzynarodowego koncernu założonego w 1948 r., działającego obecnie w różnych sektorach, m.in. spożywczym, słodyczy, turystyki, chemicznym, a nawet budowlanym i finansowym.

Czy wiesz, że:

Klientami sklepu i pijalni przy ul. Szpitalnej w Warszawie byli Henryk Sienkiewicz, wielki amator czekoladek, i Bolesław Prus, który kupował cukierki i rozdawał je dzieciom na ulicy. Będąc już w podeszłym wieku, prosił panią Helenę z obsługi, żeby przeprowadziła go na drugą stronę Szpitalnej, bo: „Proszę pani, te dorożki pędzą po wariacku";

Receptura pianek Ptasie Mleczko® powstała w 1936 r. Jan Wedel zapytał wtedy swoich pracowników: „Czego brakuje człowiekowi, który ma już wszystko?". „Ptasiego mleka" – odpowiedział jeden z nich. „To fantastyczna nazwa! Ptasie mleko! A raczej mleczko. Przecież te porcyjki są maleńkie".

- Materiał przygotowany we współpracy z LOTTE Wedel

Kto nie zna pianek Ptasie Mleczko®, Mieszanki Wedlowskiej, Torcika Wedlowskiego czy czekolady tej firmy? Chyba każdy warszawiak wie, że przy ulicy Szpitalnej istnieje słynny sklep Wedla i pijalnia czekolady. Bywali w niej Henryk Sienkiewicz i Bolesław Prus.

E.Wedel, marka należąca do międzynarodowej Grupy LOTTE, to najsilniejsza czekoladowa marka w Polsce, od prawie 170 lat dostarczająca czekolady najlepszej jakości, niosąca dziecięcą radość dzięki najwyższej jakości produktom.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu