- W toku kontroli regionalnej izby obrachunkowej padł zarzut braku pełnomocnictwa dla jednego z kierowników jednostki organizacyjnej gminy. Czy nie jest wystarczające ogólne przekazanie obowiązków w regulaminie organizacyjnym urzędu gminy albo w związku z objęciem stanowiska? Przecież wójt jest kierownikiem urzędu, więc mógł tak zrobić.
Czytaj także: Wójt może udzielać upoważnień, ale tylko w granicach prawa
Skoro w podanym pytaniu mowa o jednostkach budżetowych, warto przypomnieć o istocie jednostek budżetowych. Kwestie te wynikają z art.11 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ustawodawca postanowił tam, że jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany - planem finansowym jednostki budżetowej.
Z powyższych regulacji wynika więc specyficzne powiązanie gminy i wspomnianej jednostki organizacyjnej. W orzecznictwie i doktrynie wskazuje się, że istotą jednostki budżetowej jest metoda budżetowania brutto, jako sposób powiązania wspomnianej jednostki sektora finansów publicznych z budżetem (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 4 lipca 2017 r., sygn. akt III SA/Gl 498/17). W konsekwencji istnieje pełna zależność jednostki budżetowej od macierzystej gminy.
W kontekście podanego pytania, na szczególną uwagę zasługuje zaś przepis art. 47 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Z tej regulacji wynika, że kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej, działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta.