Wdrożenie nowej wersji programu Płatnik jak zwykle spowodowało wiele kłopotów dla firm, które muszą się nim posługiwać. Jeszcze nie wszystkie zapowiadane funkcje zostały uruchomione, a już czytelnicy zgłosili szereg problemów. W pierwszej kolejności dotyczą one etapu aktualizacji.
W pierwszym etapie wdrożenia w programie Płatnik 9.01.001A wprowadzono automatyczną weryfikację ?i aktualizację komponentów programu (czyli m.in. wartości wspólnych dla wszystkich parametrów wyliczeniowych, słowników merytorycznych będących podstawą do wykonania weryfikacji dokumentów, zasad i reguł weryfikacji, listy błędów, certyfikatu klucza publicznego ZUS, adresów węzłów internetowych). Są one konieczne do prawidłowej weryfikacji dokumentów przekazywanych do ZUS. Program porównuje też, czy podmiot z danymi identyfikacyjnymi, które figurują w kartotece programu Płatnik, jest zarejestrowany w ZUS. Jeśli tak, to po uruchomieniu funkcji Aktualizuj komponenty i dane płatnika w oknie Aktualizacja komponentów i danych płatnika przy pozycji Dane w rejestrze płatnika widnieje informacja „nie dotyczy". W raporcie z przebiegu aktualizacji pojawi się wtedy informacja „Dane płatnika nie są pobierane". Aktualizacja w pierwszym etapie nie polega bowiem na pobieraniu danych płatnika, tylko na prostym sprawdzeniu – figuruje czy nie.
Brak w bazie
Zdarza się, że po wykonaniu aktualizacji w pozycji Dane w rejestrze płatnika pojawił się wpis „niezidentyfikowano".
Na początku pracy w nowej wersji programu podczas aktualizacji danych podmiotu program Płatnik wysyła – po poprawnym skomunikowaniu się z serwerem ZUS – dane z kartoteki płatnika. Sprawdza zatem, czy płatnik z takimi danymi istnieje w bazie ZUS. Jeśli go tam nie ma, pojawia się komunikat „niezidentyfikowano".
W raporcie z Przebiegu aktualizacji, w pozycji Sprawdzanie aktualności danych płatnika w ZUS... znajduje się adnotacja: „Płatnik nie został zidentyfikowany w ZUS. Żadne dane płatnika nie zostaną pobrane". Oznacza to, że dane tego podmiotu znajdujące się w kartotece programu Płatnik nie identyfikują się ?z danymi żadnego płatnika z bazy ZUS. Może to oznaczać, że dane identyfikacyjne w kartotece są niepoprawne albo że płatnik taki nie został jeszcze skutecznie zgłoszony (np. zgłoszenie zostało wysłane do ZUS, ale jeszcze nie zostało założone konto płatnika).