Mroczne rejony wyobraźni

Kiedy patrzy się na twórczość Zdzisława Beksińskiego, ma się wrażenie, że w pewnym momencie wyprzedziła ją technika Hollywood – uważa inny znakomity malarz Edward Dwurnik.

Publikacja: 18.02.2010 09:46

Mroczne rejony wyobraźni

Foto: Forum

– Ona ożywiła jego mroczne wizje. Obrazy Beksińskiego miały wielu miłośników w gronie ludzi szczególnie wrażliwych, chorych psychicznie. Poruszały mroczne rejony wyobraźni. Kiedy usłyszałem o jego śmierci, miałem wrażenie, że sam ją sprowokował.

Tematem filmu Alicji Wosik są mało znane wątki z życia i twórczości wybitnego artysty, począwszy od czasów, gdy tworzył w rodzinnym Sanoku, projektując futurystyczne modele autobusów dla miejscowej fabryki, poprzez moment, gdy niedoceniany „z hukiem” się z tego miasta wyprowadził, paląc część obrazów, przez etap warszawski, śmierć żony i syna, powrót do korzeni twórczości, aż po ostatnie minuty przed śmiercią w mieszkaniu na warszawskim Mokotowie.

Mieszkanie to robiło niezwykłe wrażenie. Po prawej stronie od windy zwracały uwagę masywne drzwi, kojarzące się z wejściem do bankowego skarbca. Po ich przekroczeniu trafiało się do tajemniczego labiryntu korytarzy i lustrzanych ścian. Wszystko było sterylnie czyste i nafaszerowane techniką. Kamery rejestrowały każdego przybysza.

Podczas dłuższej rozmowy słychać było dźwięk dzwonka, który np. sygnalizował porę zażycia lekarstwa. W lustrach odbijały się wydruki komputerowe prac malarza. On sam sprawiał wrażenie człowieka towarzyskiego, choć już po kilku minutach spotkania można było wyczuć, jak wielkim był samotnikiem.

Po śmierci żony chorej na raka i samobójstwie syna Tomasza sprawiał wrażenie człowieka gotowego na śmierć. Na czołowym miejscu jego dość klaustrofobicznej pracowni przypięty pinezką był testament. Zdzisław Beksiński zginął zamordowany w nocy z 21 na 22 lutego 2005 roku – przez dziewiętnastolatka, który wraz ze swoją rodziną sprzątał w domu malarza i dokonywał tam drobnych napraw.

[i]Beksiński. Autoportret pośmiertny | tvp polonia | 22.05 | wtorek | 15.45 | środa[/i]

– Ona ożywiła jego mroczne wizje. Obrazy Beksińskiego miały wielu miłośników w gronie ludzi szczególnie wrażliwych, chorych psychicznie. Poruszały mroczne rejony wyobraźni. Kiedy usłyszałem o jego śmierci, miałem wrażenie, że sam ją sprowokował.

Tematem filmu Alicji Wosik są mało znane wątki z życia i twórczości wybitnego artysty, począwszy od czasów, gdy tworzył w rodzinnym Sanoku, projektując futurystyczne modele autobusów dla miejscowej fabryki, poprzez moment, gdy niedoceniany „z hukiem” się z tego miasta wyprowadził, paląc część obrazów, przez etap warszawski, śmierć żony i syna, powrót do korzeni twórczości, aż po ostatnie minuty przed śmiercią w mieszkaniu na warszawskim Mokotowie.

Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Telewizja
Teatr TV odbił się od dna. Powoli odzyskuje widownię i artystów