- konkretność – zgoda musi określać precyzyjnie cel przetwarzania danych oraz wskazywać zakres danych. Niedopuszczalne jest zbieranie zgód blankietowych, ogólnych, należy również wyraźnie oddzielić informacje związane z uzyskaniem zgody od informacji dotyczących innych kwestii,
- świadomość – przed uzyskaniem zgody należy zapewnić niezbędne informacje osobom, których dane dotyczą, aby umożliwić im podejmowanie świadomych decyzji i zrozumienie, na co wyrażają zgodę. Prosząc o zgodę, administratorzy powinni upewnić się, że używają jasnego i prostego języka,
- jednoznaczność – ważna zgoda wymaga jednoznacznego okazania w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, co oznacza, że osoba, której dane dotyczą, musi podjąć celowe działanie w celu wyrażenia zgody na określone przetwarzanie.
Administrator musi być w stanie to wykazać – zgodnie z zasadą rozliczalności (art. 5 ust 2 RODO mówi o tym, że administrator jest odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów ust. 1 – zasady prawidłowego gromadzenia i przetwarzania danych – i musi być w stanie wykazać ich przestrzeganie „rozliczalność"). Ta zasada jest bardzo ważna. Można powiedzieć, że likwiduje ona domniemanie niewinności na gruncie przepisów przetwarzania danych osobowych. Od momentu wejścia w życie przepisów RODO, to przedsiębiorca (administrator) będzie musiał – w razie potrzeby – wykazać za pomocą udokumentowanych procedur, że prawidłowo stosuje przepisy o ochronie danych osobowych, w tym w prawidłowy sposób pozyskał zgody osób zainteresowanych, jeżeli to byłoby przesłanką mającą legalizować ich przetwarzanie. W związku z tym warto pamiętać, aby dokumentować wszelkie czynności związane z pozyskiwaniem zgód – np. kiedy i w jakich okolicznościach zostały pozyskane oraz w jaki sposób spełniono obowiązek informacyjny.
I jego sugestie
Jak można dalej przeczytać w opinii, analiza poprawności wszystkich dotychczasowych zgód powinna zatem w pierwszej kolejności uwzględniać to, czy zebrane dotychczas zgody opatrzone były wyraźnym wskazaniem administratora danych i określeniem celu przetwarzania danych, nie były dorozumiane z oświadczeń innej treści, milczące (niepodjęcie działań nie może oznaczać zgody) lub polegające na domyślnym zaznaczeniu okienek przez usługodawcę. Każdy administrator będzie musiał ocenić, czy pozyskane przez niego zgody spełniają kryteria opisane w art. 4 pkt 11 (dobrowolności, konkretności, świadomości i jednoznaczności), art. 6 ust. 1 lit. a w związku z art. 7 oraz art. 9 ust. 2 lit. a RODO.
Pewne problemy może rodzić art. 7 ust. 3 RODO, a ściślej dostosowanie się do zawartych w nim wytycznych, które także wpływają na ocenę poprawności uzyskania zgody. Przypomnijmy, że przepis ten wskazuje na konieczność zapewnienia, że zgoda może zostać wycofana w dowolnym momencie. Co więcej, jej wycofanie musi być równie łatwe, jak jej wyrażenie, co oznacza, że jeśli zgoda była pozyskana przy użyciu interfejsu użytkownika (na przykład za pośrednictwem strony internetowej, aplikacji, strony logowania, interfejsu danego urządzenia lub poczty elektronicznej), jej odwołanie powinno być możliwe za pomocą tego samego interfejsu elektronicznego. Owa łatwość odwołania zgody w każdym momencie będzie decydująca w uznaniu, czy dotychczas zebrane zgody zachowają ważność.