26 czerwca 2017 r. upłynął termin wdrożenia przez Polskę IV Dyrektywy AML (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu), jednak dopiero z początkiem 2018 r. pojawił się projekt nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: projekt ustawy) wdrażający Dyrektywę AML do polskiego porządku prawnego. Projekt skierowano do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu 8 lutego 2018 r. Ustawa ma wejść w życie 3 miesiące po ogłoszeniu, z wyjątkiem przepisów o rejestrze beneficjentów (w tej kwestii termin wejścia w życie przepisów wyniesie 18 miesięcy).
Projekt ustawy w art. 2. ust 1. wskazuje na podmioty, których dotyczyć ma nowa regulacja. Są nimi „instytucje obowiązane". Do kategorii instytucji obowiązanych projektodawca zalicza:
- banki, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, instytucje finansowe,
- spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, krajową SKOK,
- instytucje płatnicze, instytucje pieniądza elektronicznego, biura usług płatniczych, agentów rozliczeniowych, firmy inwestycyjne, banki powiernicze,