Wyniki badania nadużyć gospodarczych „Uczciwość pod lupą. Przyszłość zarządzania zgodnością"

Bardzo nieliczni pytani menedżerowi gotowi by byli dać łapówkę, żeby ratować biznes.

Publikacja: 26.04.2018 08:30

Wyniki badania nadużyć gospodarczych „Uczciwość pod lupą. Przyszłość zarządzania zgodnością"

Foto: 123RF

To jeden z wniosków z prezentacji wyników 15. światowego badania nadużyć gospodarczych „Uczciwość pod lupą. Przyszłość zarządzania zgodnością", prowadzonego przez znaną firmę EY, która ma także w Polsce swoje biura.

Jak tytuł ankiety wskazuje, poświęcona była uczciwości w biznesie, znaczeniu reguł prawnych i kodeksów etycznych, dobrych praktyk w działalności biznesu. W polskiej części ankiety uczestniczyło 50 menedżerów.

20 proc. z nich uważa, że korupcja jest zjawiskiem powszechnym, ale to o połowę mniej niż średnia dla 55 badanych krajów. O połowę spadła w ciągu ostatnich dwóch lat „gotowość" do wręczenia łapówki (gotówki), gdyby miała uratować firmę, tj. z 8 do 4 proc., co może być jakąś reakcją na zaostrzenie przepisów karnych. Jest to znacznie mniej niż średnia badanych krajów, która wynosi 13 proc.

– To bardzo optymistyczna wiadomość, ale nasze obserwacje wskazują, że zjawisko korupcji jest szersze, ukryte pod bardziej inteligentnymi formami – skomentował wyniki Mariusz Witalis z zespołu analizującego badania EY.

Potwierdzają to inne wynik. Choć 96 proc. zgadza się, że uczciwość w biznesie jest najważniejsza, to w celu ratowania biznesu 30 proc. ankietowanych gotowych jest postąpić nieetycznie. Są także odpowiedzi mówiące, że trzykrotnie (z 2 do 6 proc.) wzrosła akceptacja dla naciągania, podawania nieprawdziwych wyników finansowych firmy.

Co się tyczy nowych przepisów o ochronie danych osobowych, w skrócie określanych jako RODO, które przewidują surowe karanie za niedostosowanie przedsiębiorstwa do nowych wymagań przetwarzania i administrowania danymi osobowych, to najlepiej są do nich przygotowani Brytyjczycy – tak sądzi 90 proc. ankietowanych, Niemcy i Holendrzy – po 82 proc. Z Polakami też nie jest źle, tak w każdym razie uważa 60 proc. badanych.

Świadomi swoich praw są konsumenci. Już jedna czwarta badanych deklaruje, że nie zawaha się skorzystać z prawa do usunięcia swoich danych osobowych, czyli tzw. prawa do bycia zapomnianym. I tu wskazywano, że rygory RODO mogą wręcz zakorkować nie tylko te procedury, ale przede wszystkim małe firmy, gdzie np. jedna sekretarka zajmuje się całą „papierologią".

Innego zdania był dr Piotr Kuszewski, ekspert ze Szkoły Głównej Handlowej od compliance, tj. zapewnienia zgodności działalności firmy z regulacjami prawnymi: – Te nowe regulacje w dziedzinie ochrony danych osobowych firmy mogą potraktować jako okazję, aby zaczęto wreszcie szanować prywatność i chronić należycie dane osobowe. ©?

To jeden z wniosków z prezentacji wyników 15. światowego badania nadużyć gospodarczych „Uczciwość pod lupą. Przyszłość zarządzania zgodnością", prowadzonego przez znaną firmę EY, która ma także w Polsce swoje biura.

Jak tytuł ankiety wskazuje, poświęcona była uczciwości w biznesie, znaczeniu reguł prawnych i kodeksów etycznych, dobrych praktyk w działalności biznesu. W polskiej części ankiety uczestniczyło 50 menedżerów.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił