Reguły handlowe a transport morski

Każda z reguł handlowych z tego zbioru może mieć zastosowanie do transportu wodnego. Są jednak cztery formuły szczególnie poświęcone tej właśnie gałęzi transportu.

Publikacja: 25.08.2020 15:45

W pierwszej połowie 2020 r. planowana wielkość przeładunków miałaby sięgnąć ok. 23 mln ton

W pierwszej połowie 2020 r. planowana wielkość przeładunków miałaby sięgnąć ok. 23 mln ton

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Reguły handlowe Incoterms mają bardzo długą historię, opierają się na wielu zwyczajach wypracowanych przez kupców na przestrzeni wieków. Nie powinno więc dziwić, że część z nich jest ściśle związana z transportem wodnym, w tym morskim i oceanicznym, który zawsze w handlu międzynarodowym odgrywał ogromną rolę. To właśnie z uwagi na skalę działalności, ale także i ryzyko towarzyszące podróżom morskim, w tej gałęzi pojawiały się pierwsze zwyczaje, później uzanse (zwyczaje spisane) i reguły prawne. I chociaż obecnie wykorzystujemy także transport samochodowy, kolejowy i wreszcie lotniczy, to specyfika tego morskiego została w regułach handlowych zachowana. Świadczą o tym cztery formuły, które mogą być wykorzystane tylko przy podróżach statkami lub promami.

Pozostało 92% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił