Od chwili uruchomienia rejestru na początku lipca 2011 r. do połowy 2014 r. z możliwości zarejestrowania się przez internet skorzystało tylko 3 proc. przedsiębiorców >patrz ramka.
Podpis elektroniczny mało popularny
Przyczyną, dla której ta – wydawałoby się, że wygodniejsza dla przedsiębiorców – forma rejestracji nie zyskała popularności, jest nałożony przez ustawę wymóg posiadania certyfikowanego podpisu elektronicznego już na etapie uruchomienia działalności gospodarczej. Tymczasem rzadko który przedsiębiorca posiada taki podpis. I to nie dlatego, że kosztuje on ok. 200–300 zł, ale dlatego, że on prostu nie jest konieczny w dalszej działalności gospodarczej.
Innym rozwiązaniem, z którego mogą korzystać przedsiębiorcy przy rejestracji działalności w CEIDG, jest skorzystanie z profilu zaufanego, stworzonego na platformie ePUAP. Tylko że to rozwiązanie nie należy do najwygodniejszych. Aby stworzyć taki profil zaufany, należy najpierw założyć konto w systemie ePUAP, następnie złożyć wniosek o założenie zaufanego profilu i potwierdzić go w jednym z punktów, gdzie można tego dokonać.
W urzędzie gminy nie da się załatwić wszystkich formalności związanych z zakładaniem firmy
Nic dziwnego, że przy takich rozwiązaniach przedsiębiorcy wybierają najwygodniejsze dla siebie wyjście, czyli kontakt z urzędem gminy. Bo przepisy o CEIDG mówią, że można wniosek o rejestrację wypełnić i następnie potwierdzić go w urzędzie gminy albo po prostu wydrukować i zawieźć do urzędu. Takie rozwiązanie wybrało aż 97 proc. przedsiębiorców, którzy w rejestrze pojawili się między 1 lipca 2011 a 30 czerwca 2014.