Mały i średni biznes dobrze ocenia polskie członkostwo w UE

Prawie 3/4 firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw jest zadowolone z obecności Polski w Unii Europejskiej. Ponad 40 proc. sięgnęło po unijne dotacje, a jeszcze więcej planuje to zrobić.

Publikacja: 29.04.2024 17:51

Mały i średni biznes dobrze ocenia polskie członkostwo w UE

Foto: Adobe Stock

1 maja 2004 r. Polska weszła do Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Leasingowy wchodzący w skład Grupy Credit Agricole postanowił sprawdzić, jak po 20 latach nasze członkostwo w UE oceniają mikro, małe i średnie firmy.

Czytaj więcej

20 lat Polski w UE. Dostęp do unijnego rynku ważniejszy niż dotacje

Im większa firma, tym większe zadowolenie z UE

Zdecydowana większość, bo 71 proc. ankietowanych przedsiębiorców wystawiła oceny pozytywne (zdecydowanie i raczej pozytywnie). Co piąta firma dała negatywną notę, a 9 proc. nie ma zdania na ten temat. Im większa firma, tym wyższe oceny członkostwa w UE. Wśród mikro przedsiębiorstw na minione dwie dekady pozytywnie patrzy 67 proc. zapytanych, podczas gdy wśród średnich firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników ten odsetek wynosi 81 proc.

Większość firm pozytywnie ocenia także zmiany, jakie zaszły w Polsce w czasie minionych dwóch dekad – 78 proc. wskazań. 13 proc. uważa je za zdecydowanie lub raczej negatywne.

Jednym z największych benefitów członkostwa Polski w Unii Europejskiej jest finansowe wsparcie polskich firm w postaci pożyczek lub dotacji. Z badania EFL wynika, że do tej pory z takiego wsparcia skorzystało 41 proc. przedsiębiorców. Zdecydowanie rzadziej z dotacji lub pożyczek z funduszy UE korzystały mikroprzedsiębiorstwa (19 proc.) niż małe (46 proc.) czy średnie firmy (58 proc.).

Czytaj więcej

Raport PIE. Co nam dało członkostwo w UE? Gdzie mamy największe zaległości?

Korzystanie z dotacji lub pożyczek z funduszy Unii Europejskiej różnicuje ocenę zarówno członkostwa w UE, jak i zmian, jakie zaszły w Polsce po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy korzystający z takiej pomocy zdecydowanie lepiej oceniają oba te aspekty. 88 proc. firm, które skorzystały z funduszy unijnych ocenia pozytywnie nasze członkostwo w UE, a 90 proc. pozytywnie patrzy na zmiany, jakie zaszły w dwóch ostatnich dekadach.

– W 2003 r. firmy leasingowe w Polsce udzieliły finansowania środków trwałych o łącznej wartości 10,5 mld zł. W ciągu dwóch dekad ta wartość wzrosła niemal dziesięciokrotnie i w 2023 r. wyniosła 102,5 mld zł. Oczywiście za tę dynamikę nie odpowiada tylko nasze członkostwo w Unii, ale bez wątpienia przyczyniło się ono do odważniejszych inwestycji firmowych – komentuje Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Czytaj więcej

Prof. Witold Orłowski: Zawsze możemy wystąpić z Unii, ale to się nie opłaca

Dobrze oceniane unijne dotacje

W badaniu zleconym przez EFL widać duże zainteresowanie przedsiębiorców dotacjami lub pożyczkami z funduszy UE w przyszłości. 58 proc. badanych przedsiębiorców deklaruje chęć skorzystania z nich. Co ważne, wcześniejsze korzystanie z dotacji lub pożyczek unijnych istotnie różnicuje podejście do takiej pomocy w przyszłości. Przedsiębiorcy, którzy korzystali z takiego wsparcia znacznie częściej deklarują ponowne wnioskowanie o nie w przyszłości. 89 proc. firm, które do tej pory dostały dotację lub pożyczkę z UE, zamierza to również zrobić w przyszłości, podczas gdy tylko 37 proc. firm niekorzystających do tej pory z dotacji lub pożyczek wyraża taką gotowość na przyszłość.

Plany na skorzystanie z dotacji lub pożyczek z funduszy UE zdecydowanie rzadziej mają mikroprzedsiębiorstwa (33 proc.), częściej średnie firmy (73 proc.).

Zdaniem przedstawicieli firm Polska w najbliższych latach najbardziej będzie potrzebować unijnego wsparcia w rozwoju energetyki, przedsiębiorczości oraz infrastruktury.

1 maja 2004 r. Polska weszła do Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Leasingowy wchodzący w skład Grupy Credit Agricole postanowił sprawdzić, jak po 20 latach nasze członkostwo w UE oceniają mikro, małe i średnie firmy.

Im większa firma, tym większe zadowolenie z UE

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Tony Mercer: Wielka zmiana w usługach wizowych i identyfikacyjnych
Biznes
TikTok: Bezpieczeństwo użytkowników jest dla nas absolutnym priorytetem
Biznes
Polskie miasta coraz częściej grają w zielone
Biznes
Orlen może zrezygnować z prasy i usług kurierskich. Odwrotu od fuzji nie będzie
Biznes
II Kongres Przedsiębiorstw Rodzinnych „SUKCESJA W BIZNESIE”
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy