W dniu 4 listopada b.r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Jej celem jest dostosowanie polskiego prawa do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.
Co w rozporządzeniu
Rozporządzenie reguluje zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i wykonywania tego zawodu, m.in. poprzez określenie wymogów, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy wykonujący zawód przewoźnika drogowego w Unii Europejskiej (m.in. wymóg posiadania odpowiedniej zdolności finansowej oraz wymaganych kompetencji zawodowych, a także wymóg dobrej reputacji) oraz kryteriów pozwalających na ich realizację. Rozporządzenie przewiduje także, że każde państwo członkowskie prowadziło będzie krajowy rejestr elektroniczny przedsiębiorców transportu drogowego, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Rejestr powinien zawierać m.in. informacje o liczbie, kategoriach i rodzajach poważnych naruszeń przepisów (dotyczących m.in. maksymalnej masy i wymiarów pojazdów, kwalifikacji wstępnej oraz kształcenia kierowców, badań technicznych itp.), które doprowadziły do skazania lub nałożenia sankcji w ciągu ostatnich dwóch lat, a także nazwiska osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy do czasu przywrócenia im dobrej reputacji.
Utrata dobrej reputacji
Część znowelizowanych przepisów ustawy o ruchu drogowym zaczęła już obowiązywać (od 15 grudnia 2016 r.). Przepisy te określają w szczególności zasady realizacji wymogu dobrej reputacji przez przedsiębiorców wykonujących zawód przewoźnika drogowego. Nowa regulacja zawiera m.in. katalog przestępstw, które podważają dobrą reputację przedsiębiorcy (są to przestępstwa przewidziane nie tylko w przepisach kodeksu karnego, ale także m.in. kodeksu spółek handlowych, prawa upadłościowego czy ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii) oraz zasady wszczynania i prowadzenia przez właściwy organ (tj. starostę właściwego dla siedziby przedsiębiorcy lub w określonych przypadkach Głównego Inspektora Transportu Drogowego) postępowania administracyjnego w zakresie spełnienia wymogu dobrej reputacji. Wprowadzone przepisy określają także tzw. środki rehabilitacyjne, których spełnienie pozwala na przywrócenie przedsiębiorcy dobrej reputacji (takie jak zatarcie przestępstwa lub wykroczenia, czy też upływ roku od dnia nałożenia grzywny w formie mandatu karnego za określone naruszenia). Regulują one także konsekwencje popełnienia przez przedsiębiorców poważnych naruszeń przepisów, o których mowa w rozporządzeniu 1071/2009, w tym zasady wycofywania wypisów z licencji wspólnotowej i zawieszania wydawania dodatkowych wypisów przez uprawniony organ, a także procedury zwrotu tych wypisów przez przedsiębiorców.
Rejestr od listopada
Największą zmianą przewidzianą w ustawie o zmianie ustawy o transporcie drogowym, która wejdzie jednak w życie dopiero z dniem 30 listopada 2017 r., jest wprowadzenie do krajowego porządku prawnego przepisów regulujących utworzenie i funkcjonowanie Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD), który ma stać się elementem europejskiego systemu ERRU (European Register of Road Transport Undertakings). Krajowe rejestry przedsiębiorców transportowych połączone na szczeblu unijnym mają ułatwić współpracę i ograniczyć koszty związane z kontrolami zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i administracji. KREPTD prowadzony będzie w systemie teleinformatycznym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, który będzie także pełnił funkcję punktu kontaktowego odpowiedzialnego za wymianę informacji z rejestru z innymi państwami członkowskimi.