Powstanie elektroniczny rejestr przewoźników

Każde państwo członkowskie będzie prowadziło krajowy rejestr elektroniczny przedsiębiorców transportu drogowego, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika.

Aktualizacja: 07.01.2017 13:02 Publikacja: 07.01.2017 11:19

Powstanie elektroniczny rejestr przewoźników

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

W dniu 4 listopada b.r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Jej celem jest dostosowanie polskiego prawa do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.

Co w rozporządzeniu

Rozporządzenie reguluje zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i wykonywania tego zawodu, m.in. poprzez określenie wymogów, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy wykonujący zawód przewoźnika drogowego w Unii Europejskiej (m.in. wymóg posiadania odpowiedniej zdolności finansowej oraz wymaganych kompetencji zawodowych, a także wymóg dobrej reputacji) oraz kryteriów pozwalających na ich realizację. Rozporządzenie przewiduje także, że każde państwo członkowskie prowadziło będzie krajowy rejestr elektroniczny przedsiębiorców transportu drogowego, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Rejestr powinien zawierać m.in. informacje o liczbie, kategoriach i rodzajach poważnych naruszeń przepisów (dotyczących m.in. maksymalnej masy i wymiarów pojazdów, kwalifikacji wstępnej oraz kształcenia kierowców, badań technicznych itp.), które doprowadziły do skazania lub nałożenia sankcji w ciągu ostatnich dwóch lat, a także nazwiska osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy do czasu przywrócenia im dobrej reputacji.

Utrata dobrej reputacji

Część znowelizowanych przepisów ustawy o ruchu drogowym zaczęła już obowiązywać (od 15 grudnia 2016 r.). Przepisy te określają w szczególności zasady realizacji wymogu dobrej reputacji przez przedsiębiorców wykonujących zawód przewoźnika drogowego. Nowa regulacja zawiera m.in. katalog przestępstw, które podważają dobrą reputację przedsiębiorcy (są to przestępstwa przewidziane nie tylko w przepisach kodeksu karnego, ale także m.in. kodeksu spółek handlowych, prawa upadłościowego czy ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii) oraz zasady wszczynania i prowadzenia przez właściwy organ (tj. starostę właściwego dla siedziby przedsiębiorcy lub w określonych przypadkach Głównego Inspektora Transportu Drogowego) postępowania administracyjnego w zakresie spełnienia wymogu dobrej reputacji. Wprowadzone przepisy określają także tzw. środki rehabilitacyjne, których spełnienie pozwala na przywrócenie przedsiębiorcy dobrej reputacji (takie jak zatarcie przestępstwa lub wykroczenia, czy też upływ roku od dnia nałożenia grzywny w formie mandatu karnego za określone naruszenia). Regulują one także konsekwencje popełnienia przez przedsiębiorców poważnych naruszeń przepisów, o których mowa w rozporządzeniu 1071/2009, w tym zasady wycofywania wypisów z licencji wspólnotowej i zawieszania wydawania dodatkowych wypisów przez uprawniony organ, a także procedury zwrotu tych wypisów przez przedsiębiorców.

Rejestr od listopada

Największą zmianą przewidzianą w ustawie o zmianie ustawy o transporcie drogowym, która wejdzie jednak w życie dopiero z dniem 30 listopada 2017 r., jest wprowadzenie do krajowego porządku prawnego przepisów regulujących utworzenie i funkcjonowanie Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD), który ma stać się elementem europejskiego systemu ERRU (European Register of Road Transport Undertakings). Krajowe rejestry przedsiębiorców transportowych połączone na szczeblu unijnym mają ułatwić współpracę i ograniczyć koszty związane z kontrolami zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i administracji. KREPTD prowadzony będzie w systemie teleinformatycznym przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, który będzie także pełnił funkcję punktu kontaktowego odpowiedzialnego za wymianę informacji z rejestru z innymi państwami członkowskimi.

Dane gromadzone w ewidencji przedsiębiorców >patrz ramka, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, będą co do zasady jawne i publiczne oraz będą udostępniane w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych. Zasada jawności nie będzie jednak dotyczyła takich kategorii informacji, jak data i miejsce urodzenia oraz adres zamieszkania osób, których dane znajdują się w ewidencji. Z kolei dane gromadzone w ewidencji poważnych naruszeń oraz w ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy nie będą jawne i udostępniane będą wyłącznie na zasadach wskazanych w ustawie, tj. organom publicznym, w zakresie, w jakim jest to konieczne do wykonywania nałożonych na te organy zadań określonych w ustawie, a także na wniosek osoby, której dane dotyczą.

Dwa tryby

Udostępnianie danych organom publicznym będzie mogło następować w dwóch trybach: na wniosek ww. organów publicznych, środkami komunikacji elektronicznej obsługiwanymi przez system teleinformatyczny KREPTD oraz – w przypadku gdy Główny Inspektor Transportu Drogowego zawrze z tymi organami porozumienie o udostępnianiu im danych zgromadzonych w KREPTD – w drodze teletransmisji, bez konieczności składania wniosku. W tym drugim przypadku zawarcie porozumienia będzie możliwe, jeżeli podmioty te będą posiadały środki techniczne i organizacyjne umożliwiające odnotowanie w systemie teleinformatycznym KREPTD informacji na temat tego kto, kiedy, w jakim celu oraz jakie dane uzyskał, a także gdy specyfika lub zakres wykonywanych przez nie zadań będzie uzasadniała takie udostępnienie.

Jak przewidziano wprost w przepisach ustawy, Główny Inspektor Transportu Drogowego będzie w odniesieniu do danych osobowych zgromadzonych w KREPTD administratorem danych w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. W związku z tym będzie musiał realizować wszelkie wymogi, które zostały nałożone na administratorów danych na podstawie przepisów krajowych z zakresu ochrony danych (m.in. przetwarzać dane w zgodzie z ogólnymi zasadami, takimi jak zasada adekwatności czy zasada ograniczenia czasowego oraz stosować odpowiednie organizacyjne i techniczne środki ochrony danych).

Główny Inspektor Transportu Drogowego będzie także zobowiązany do realizacji obowiązków w stosunku do osób, których dane dotyczą. W tym zakresie regulacje krajowe zostały uzupełnione przepisami rozporządzenia nr 1071/2009. Na ich podstawie Główny Inspektor zobowiązany jest spełnić szereg wymogów, tj. zapewnić aby każda osoba była poinformowana o tym, że dane jej dotyczące są zapisywane lub planowane jest przekazanie ich stronie trzeciej (informacja taka musi wskazywać organ odpowiedzialny za przetwarzanie danych, rodzaj przetwarzanych danych i powody ich przetwarzania), zapewnić osobom, których dane są przetwarzane prawo dostępu do danych ich dotyczących, zapewnić, aby każda osoba, której dane są niekompletne lub nieprawidłowe, miała prawo do żądania, aby dane te zostały sprostowane, usunięte lub zablokowane, a także zapewnić, aby każda osobowa miała z ważnych i uzasadnionych przyczyn prawo do sprzeciwienia się przetwarzaniu danych, które jej dotyczą.

podstawa prawna: ustawa z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. DzU z 2016, poz. 1907)

podstawa prawna: ustawa z 4 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym (DzU z 2016, poz. 1935).

Ewidencje

Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego zawierał będzie trzy ewidencje:

- przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;

- poważnych naruszeń, o których mowa w rozporządzeniu unijnym;

- osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy do czasu przywrócenia dobrej reputacji.Przepisy ustawy szczegółowo regulują kategorie danych, które gromadzone będą w każdej ewidencji oraz zasady, na jakich zobowiązane podmioty (m.in. wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego, wojewódzcy komendanci Policji, Komendant Główny Straży Granicznej, dyrektorzy izb celnych, Główny Inspektor Pracy oraz zarządcy dróg) będą przekazywać dane do ewidencji.

Komentarz

Paweł Tobiczyk, aplikant adwokacki DLA Piper Wiater sp.k.

Wprowadzenie KREPTD powinno pozytywnie wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa, w związku z wyeliminowaniem z rynku nieuczciwych przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przewozów oraz zwiększeniem kontroli i nadzoru nad takimi podmiotami. Utworzenie KREPTD pozwoli także wypełnić zobowiązania wobec UE. Ostateczny termin wdrożenia unijnych aktów i udostępnienia danych w rejestrze upłynął bowiem 31 grudnia 2012 r., w związku z czym Komisja Europejska złożyła skargę przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE.

W dniu 4 listopada b.r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym. Jej celem jest dostosowanie polskiego prawa do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.

Co w rozporządzeniu

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej