Równorzędna ochrona
Głównym założeniem Projektu jest zapewnienie istniejącym w chwili wyjścia z UE EUTM ochrony równorzędnej z przyznaną na mocy przepisów unijnych. W szczególności, EUTM zarejestrowany w dniu wystąpienia przez Wielką Brytanię z UE, po tej dacie będzie traktowany tak, jak gdyby był znakiem towarowym krajowym, zarejestrowanym na podstawie ustawy brytyjskiej, dla tych samych towarów i usług (comparable trade mark). Za datę zgłoszenia równoważnego oznaczenia (comparable trade mark) uważana byłaby data zgłoszenia odpowiadającego mu pierwotnego EUTM. Projekt nie nakłada na właścicieli unijnych znaków towarowych obowiązku uiszczania dodatkowych opłat z samego tytułu ustanowienia tego równoważnego oznaczenia (przy czym w przypadku niektórych czynności, np. odnowienia ochrony znaku równoważnego po dniu wyjścia, opłaty będą konieczne).
W myśl Projektu, właściciel EUTM będzie miał prawo złożenia oświadczenia o rezygnacji z przyznania mu równoważnego oznaczenia (opt out notice). Taka możliwość będzie jednak w kilku przypadkach wyłączona, w szczególności w sytuacji, gdy znak był już przedmiotem przeniesienia, licencji lub innej umowy o równoważnym skutku lub gdy po dniu wyjścia z UE znak był już faktycznie używany na terytorium Wielkiej Brytanii (np. poprzez nakładanie go na towar).
Dodatkowo, Projekt przewiduje możliwość odnowienia ochrony, na wniosek właściciela znaku, tych równoważnych oznaczeń, których 10-letni okres ochrony wygaśnie w okresie sześciu miesięcy od dnia wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE. Podkreślenia wymaga, że w razie wygaśnięcia ochrony właściciel EUTM otrzyma stosowne zawiadomienie od brytyjskiego Urzędu ds. Własności Intelektualnej (Intellectual Property Office), dalej „IPO", wraz z informacją o możliwości odnowienia ochrony w dodatkowym terminie sześciu miesięcy od daty (otrzymania) zawiadomienia.
W Projekcie zawarte zostały również szczególne regulacje dotyczące wpisu, do brytyjskiego rejestru znaków, przejścia praw do znaku towarowego (np. na skutek sprzedaży praw do znaku), w przypadku, gdy w rejestrze EUTM, na dzień wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, nowy właściciel nie był jeszcze wpisany jako uprawniony do oznaczenia. W takim przypadku konieczne będzie złożenie przez (nowego) właściciela EUTM wniosku o odnotowanie przejścia praw w rejestrze. Warto zwrócić również uwagę na postanowienia dotyczące licencji. Przede wszystkim, w razie zawarcia, przed dniem opuszczenia UE przez Wielką Brytanię, umowy licencyjnej na EUTM (upoważniającej do używania EUTM na terytorium Wielkiej Brytanii), taka umowa nie wygaśnie. W konsekwencji, dotychczasowy licencjobiorca będzie nadal uprawniony do dalszego używania oznaczenia w Wielkiej Brytanii (pomimo wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE). W tym zakresie uwzględnienia będą wymagały jednak krajowe przepisy brytyjskie dotyczące licencji na znak towarowy. Regulacje te ograniczają możliwość powoływania się na umowę licencyjną w przypadku braku wpisu licencji do rejestru brytyjskiego, w szczególności w sytuacji, gdy licencjobiorca chciałby dochodzić swoich praw przeciwko osobom trzecim (np. w razie naruszenia znaku towarowego na terytorium, gdzie znak towarowy jest używany przez licencjobiorcę). Zgodnie z Projektem, w przypadku jeżeli dana licencja jest już wpisana do rejestru, powyższe ograniczenia nie będą miały zastosowania przez okres 12 miesięcy od dnia wystąpienia przez Wielką Brytanię z UE. W tym czasie zatem licencjobiorca będzie mógł powoływać się na swoje prawa względem osób trzecich, nawet jeżeli licencja nie została jeszcze wpisana do rejestru brytyjskiego. Niezależnie od tego okresu przejściowego, wydaje się, że z punktu widzenia licencjobiorców używających EUTM na terytorium Wielkiej Brytanii, korzystne jest jak najszybsze (po dacie wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE) złożenie wniosku o wpis licencji do rejestru brytyjskiego.
Co na to sądy
Ponadto Projekt zawiera szczególne regulacje dotyczące prowadzenia postępowań przed brytyjskimi sądami ds. unijnych znaków towarowych (dalej: Sądy UE), które funkcjonują w każdym państwie członkowskim i rozpatrują sprawy dotyczące EUTM. W szczególności, w odniesieniu do postępowań wszczętych a niezakończonych przed dniem opuszczenia UE przez Wielką Brytanię, prowadzonych przez brytyjskie Sądy UE, nadal będą miały zastosowanie przepisy proceduralne Rozporządzenia. Istotna w tym kontekście jest zawarta w Projekcie propozycja, aby brytyjski Sąd UE, rozpatrujący sprawę o naruszenie istniejącego EUTM, mógł udzielić właścicielowi tego EUTM zabezpieczenia w drodze zakazu nieuprawnionego używania znaku równoważnego (np. poprzez nakaz wycofania z obrotu na terytorium Wielkiej Brytanii towarów oznaczonych oznaczeniem równoważnym, tj. znakiem brytyjskim wywodzącym się z EUTM, naruszającym wcześniejszy EUTM). Zastosowanie takiego środka prawnego może zapewnić szybką ochronę właścicielowi znaku wcześniejszego bez oczekiwania na wynik (często długotrwałego) procesu.
Projekt przewiduje również szczególne zasady dotyczące rozpatrywania zgłoszeń EUTM, które na dzień wystąpienia przez Wielką Brytanię z UE: