Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa

GPS, Globalny System Pozycjonowania to sieć satelitów i urządzeń odbiorczych, używany do ustalania pozycji, nawigacji i pomiarów czasu dla statków, samolotów i samochodów. Zastąpił system drogich urządzeń naziemnych, które nadawały sygnały radiowe samolotom podczas lądowania.

Publikacja: 05.05.2024 15:23

Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa

Samolot

Foto: Adobe Stock

Jednocześnie jest dość łatwo blokować albo zakłócać sygnały GPS aparatami kupowanymi w sklepach. Zagłuszane sygnału GPS polega na używaniu aparatu nadającego na równych częstotliwościach do blokowania albo interferencji łączności radiowej poprzez nadawanie z ziemi sygnałów silniejszych od sygnałów wysyłanych przez satelity.

Takie działanie ma angielską nazwę spoofing — podszywanie się przez hakera po inne urządzenia albo innego użytkownika, aby uzyskać dostęp do np. konta bankowego. W odniesieniu do GPS może to być nadawanie przez siły zbrojne danego kraju fałszywych sygnałów do samolotu lub drona nieprzyjaciela, aby pozbawić go możliwości wykonania zadania. Często jest to bardziej skuteczne i niebezpieczne od zagłuszania. W przypadku lotnictwa cywilnego dochodzi do problemu, gdy fałszywy sygnał GPS został odebrany w samolocie pasażerskim i może wprowadzić w błąd pilota i kontrolerów ruchu powietrznego podając fałszywy czas albo podstawowe dane bez ostrzeżenia..

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Transport
Podróże na Bliski Wschód coraz bardziej ryzykowne
Transport
Indyjskie Dreamlinery zostały na ziemi do przeglądu
Transport
20-letnia prognoza Boeinga: mniejszy wzrost przewozu, ale popyt na samoloty skoczy
Transport
Salon lotniczy w Paryżu. W cieniu konfliktu i katastrofy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Transport
20-letnia prognoza Airbusa: liczba samolotów niemal się podwoi