Umowa sponsoringu jest nazywana umową sponsorską. Jej treścią jest zobowiązanie się sponsora do wspierania określonej aktywności sponsorowanego w zamian za np. możliwość zaprezentowania produktu określonym kręgom odbiorców, przeprowadzenie sondażu rynku, badania marketingowego czy po prostu reklamę. Kodeks cywilny nie zawiera definicji sponsoringu ani też nie reguluje umowy sponsorskiej. Umowa sponsorska jest umową nienazwaną, nieuregulowaną w przepisach, zawieraną na podstawie art. 3531 k.c. w ramach wyrażonej w nim zasady swobody umów. Jest umową konsensualną, dwustronnie zobowiązującą, odpłatną i wzajemną.
Co to za kontrakt
O sponsoringu wypowiedział się Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z 19 kwietnia 2004 r. w sprawie VI ACa 709/03. Uznał, że „umowa sponsoringu przewiduje m.in. zobowiązanie się sponsora do finansowania lub współfinansowania działalności zamierzonej lub realizowanej już przez sponsorowanego, natomiast sponsorowany zobowiązuje się do poinformowania opinii publicznej o finansowaniu lub współfinansowaniu wyżej wymienionej działalności przez sponsora poprzez popularyzowanie oznaczenia indywidualizującego sponsora w obrocie w trakcie tego przedsięwzięcia".
Ekwiwalentność świadczeń stron
Umowa sponsoringu jest klasyczną dwustronną umową cywilnoprawną o charakterze obligacyjnym. W większości przypadków korzyści po stronie sponsora są trudne do oszacowania ze względu na niemajątkowy charakter związany np. z upowszechnieniem nazwy lub znaku towarowego sponsora na rynku lub zwiększeniem jego renomy zarówno rynkowej, jak i społecznej.
Od strony prawnej nie ma ograniczeń co do prawnego statusu sponsora. Niemniej w praktyce najczęściej jest to przedsiębiorca. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby była to osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Jednak sens ekonomiczny tego stosunku prawnego wskazuje, że chodzi o sponsoring realizowany przez podmioty będące przedsiębiorcami, uzyskujące korzyści w sferze zdobywania bądź utrwalania swojej pozycji rynkowej.
W jakiej formie
Z punktu widzenia prawa cywilnego umowa sponsorska nie wymaga zachowania szczególnej formy. Konieczność jej pisemnego udokumentowania wynikać może natomiast z przepisów regulujących działalność przedsiębiorców. Umowa zostaje zawarta z chwilą złożenia zgodnych oświadczeń woli obu stron. Zasadniczą kwestią jest ustalenie elementów przedmiotowo istotnych umowy.