Osiem kroków
Co warto zrobić
1. Sporządź listę obszarów, które należy skwantyfikować w celu oszacowania szkody.
2. Uporządkuj zidentyfikowane obszary, przechodząc od tych, na które bezpośrednio oddziaływały kwestionowane czynności powoda do skutków, jakie wywarły na wyniki działalności lub sytuację pozwanego. Taka weryfikacja pozwoli przedsiębiorcy na potwierdzenie lub zanegowanie istnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy winą a szkodą.
3. Zastanów się nad dostępnymi podejściami do kwantyfikacji każdego z zidentyfikowanych obszarów z osobna i szkody jako całości.
4. Kierując się cechami dobrej dokumentacji w sporze, oceń dostępność danych/dokumentów pozwalających na dokonanie oszacowania.
5. Sporządź lub zleć przygotowanie oszacowania szkody.
6. Zastanów się, jakie informacje masz realnie szansę pozyskać w toku trwania sporu. Dotyczy to zwłaszcza informacji pochodzących od strony przeciwnej, które mogą być udostępnione w oparciu o decyzję sądu/trybunału na wniosek strony.
7. Skoryguj oszacowanie, jeśli udało się pozyskać dodatkowe informacje.
8. Logicznie zaprezentuj analizę, argumenty i wnioski.
Ważne zasady
Warto pamiętać, że:
- Dokumentacja pisana jest postrzegana lepiej niż ustna, w postaci zeznań świadków.
- Dowody wytworzone przed zaistnieniem sporu są bardziej obiektywne niż powstałe już w jego trakcie.
- Materiały przygotowane przez strony trzecie są bardziej wiarygodne niż materiały własne strony.
- Jeśli dokumenty są przygotowywane przez stronę sporu, to ich wiarygodność podnoszona jest przez niezależną weryfikację strony trzeciej (eksperta).
- Dokumenty przygotowane przez stronę trzecią mają większą siłę przekonywania, jeśli firmowane są przez uznanego eksperta (osobę fizyczną lub instytucję).
- Jeszcze lepiej, gdy strona powołuje się na dokumentację pochodzącą od strony przeciwnej.
- Dokumenty zawierające informacje operacyjne są często cenniejsze niż przedstawiające informacje finansowe.
- Jakiekolwiek dane prognozowane powinny być uwiarygodnione rzetelnymi danymi historycznymi popartymi logiczną ich interpretacją.
Adam Markiewicz, ekspert, biegły, wicedyrektor w dziale doradztwa finansowego Deloitte
Dobrze dobrana i przygotowana dokumentacja stanowi jeden z kluczowych czynników sukcesu w sporach gospodarczych. Jej dostępność lub brak może przesądzić o decyzji przedsiębiorcy co do angażowania sił i środków w dochodzenie swoich racji przed organami wymiaru sprawiedliwości. Sukces w sporze gospodarczym to udowodnienie racji zarówno co do zasady jak i co do kwoty. Dzięki dokumentacji roszczenie zgłoszone i uznane za zasadne ma szansę przynieść pozytywny dla przedsiębiorcy efekt finansowy.