Kto sprzedaje usługę
- Spółka (podatnik VAT czynny) zawarła umowę licencji na zarejestrowany w Polskim Urzędzie Patentowym wzór przemysłowy. Licencjodawca jest osobą fizyczną mieszkająca we Francji. Tam też ma rezydencję podatkową poświadczoną stosownym certyfikatem rezydencji. Na podstawie tej licencji spółka produkuje i sprzedaje wyroby. Z tytułu uzyskanej licencji spółka płaci licencjodawcy opłaty licencyjne określone umową. Produkcja wyrobów objętych licencją ma miejsce w Polsce. Licencjodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ani podatnikiem podatku od wartości dodanej, nie prowadzi działalności gospodarczej. Czy spółka powinna rozpoznawać import usług?
Licencjodawca, od którego spółka nabywa usługę licencji, jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i niebędącą podatnikiem VAT. Dlatego po stronie spółki nie dojdzie do importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o VAT (interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi z 6 czerwca 2014 r., IPTPP2/443-207/14-4/AW).
Czytaj także: VAT: kiedy zwykłe zakupy w sieci stają się importem usług
Zakup od zagranicznej firmy
- Polska spółka (podatnik VAT czynny) posiadająca w Polsce siedzibę działalności gospodarczej nabywa prawa niematerialne (licencje) od czeskiej spółki. Licencjodawca nie ma siedziby i nie prowadzi działalności gospodarczej na terytorium Polski ani nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT w Polsce. Licencjodawca otrzyma opłaty licencyjne w wysokości 2 proc. sprzedaży netto produktów marki z tytułu przyznania licencjobiorcy (polskiej spółce) licencji na znaki handlowe oraz prawo sprzedaży produktów zawartych w patentach. Czy polska spółka powinna rozpoznać import usług z tytułu nabycia tych licencji?