Tego dnia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie definicji podatników, których identyfikatorem podatkowym jest PESEL.
Urzędy gminy będą mogły nadawać numer PESEL cudzoziemcom na ich wniosek. We wniosku można powołać się na art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2020 r. poz. 170, z późn. zm.), w związku z art. 7 ust. 2 i w zakresie określonym w art. 9 ust. 4 ustawy o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r. poz. 510). Wniosek należy złożyć do właściwego urzędu gminy wraz z dokumentami, które potwierdzają wskazane w nim dane.
Przypomnijmy w tym miejscu, że cudzoziemiec, który ma w Polsce meldunek stały bądź czasowy (na dłużej niż 30 dni), dostaje PESEL z urzędu, bez wniosku.
- Podatnicy, których identyfikatorem jest PESEL, a którzy do dnia wejścia w życie przepisów posługiwali się NIP, mają 30 dni na zmianę NIP na PESEL. Nie będzie już możliwe składanie informacji od płatnika z błędnymi identyfikatorami podatkowymi podatnika. W szczególności chodzi o posługiwanie się szeregiem tych samych cyfr, w tym jedynek i dziewiątek - informuje Ministerstwo Finansów.
Prawo do ulg i odliczeń
Nowe zasady mają umożliwić urzędom skarbowym jednoznaczną identyfikację podatników (pracowników), a to pozwoli m.in. na wygenerowanie i udostępnienie im zeznań podatkowych w usłudze Twój e-PIT.