Zasady wystawiania faktur dokumentujących otrzymanie zaliczki reguluje § 10 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=238738360F072CA348549ACEDA0C34DD?id=291169]rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.[/link] Przepis ten wskazuje terminy wystawiania pierwszej i ewentualnie następnych faktur, gdy zaliczek lub przedpłat jest kilka, oraz określa, co powinny one zawierać.
[srodtytul]Faktura końcowa[/srodtytul]
Gdy faktury dokumentujące otrzymane zaliczki nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi musi wystawić fakturę według zasad ogólnych, z tym że sumę wartości towarów (usług) należy pomniejszyć o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności. Na fakturze tej należy również podać numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Taka faktura „ostateczna” może być sporządzona na formularzu zwykłej faktury sprzedażowej, z wartościami netto, podatek i brutto odnoszącymi się do całej sprzedaży oraz z pozycjami „in minus” netto, podatek i brutto odnoszącymi się do poszczególnych faktur zaliczkowych. Pozycji odejmowanych powinno być tyle, ile było faktur zaliczkowych. Różnica między kwotami brutto będzie dla nabywcy kwotą do zapłaty (do dopłaty).
Zarówno z faktur dokumentujących otrzymanie poszczególnych zaliczek, jak i z faktury końcowej (ostatecznej) nabywca ma prawo odliczyć VAT.